Re: Announcing: SWELUG 7
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Sun, 20 Feb 2005 23:36:17 GMT

Det börjar dra ihop sig nu. Huset är städat och jag har räknat om
skumgummimadrasserna och kommit till fyra den här gången... Nog med kallprat:

Regler för RobotWarrrrrs:
Baserat på inläggen här och egna funderingar kommer jag fram till följande
förslag:

Robot wars avgörs i en liga, där robotarna möter så många av moståndarna som de
klarar av. Lottning av första matcherna, sedan får vi se. För att detta ska
fungera tilldelas poängen så att summan av alla poäng är noll hela tiden. Den
robot som blir ensam på högsta poäng vinner tävlingen och konstruktören
tilldelas ett fint pris samt den högsta äran. Lika högsta poäng betyder en match
till.

Matcher utspelas en mot en under tre(3) minuter och bedöms av en domare, som ger
varje robot poäng för bra och dåliga saker, lista med saker kan vi diskutera,
men exempelvis:
    -1 poäng för tappad funktion
    -5 för tappad rörelseförmåga
    +1 för tillfogad liten skada
    +5 för tillfogad stor skada
    bonuspoäng om en lätt robot skadar en tung.
    -1 för varje halvminut som återstår när en robot förlorar rörelseförmågan
eller får slut batterier.
    -10 poäng för "walkover"
Poängen fördelas så att roboten med högst poäng får halva skillnaden och den
andra roboten får minus halva skillnaden, så att summan blir noll, men
skillnaden består.

Efter varje rond ges de tävlande en rimlig tid (15 minuter?) att iordningställa
sina robotar före nästa rond.

Robotar byggs av LEGO bitar med följande tillåtna tillägg, annat efter
överläggningar:
* Gummiband (inte cykelslangar eller modellflygplansgummimotorer, vanliga
gummiband)
* Snören (inte rep!)
* Papper motsvarande en liten instruktion eller produktblad
* kartong motsvarande en liten Bionicle-ask

Robotar styrs med 1 RCX och 1 Fjärrstyrningsenhet (ingen rcx-fjärrkontroll)
eller enklare fjärrstyrning av valfritt slag (sladd, radio, infraröd) om RCX
saknas.

All energi ska tas från en eller flera av:
    batterier (av valfri typ)
eller
    måttligt hårt spända (alltså inte så hårt spända att de utgör en fara
    för publik och tävlande) gummisnoddar
eller
    andra enkla mekaniska saker som fallande tyngder, spända fjädrar
    (endast LEGO original) och liknande saker

Maxvikt 5 kg. I vikten räknas alla fast förbundna delar, dvs även sladdstyrning
med eventuella batterier och kabelkäppar.

Maximala yttre mått vid start 0,5x0,5x0,5 meter.

Arenan utgörs av en rektangulär bit plastmatta, högst 2x2 meter inramad av
flyttkartonger. Markeringar på banan får utföras före tävlingens början, inte
sedan. De tävlande står på varsin sida.
Banans exakta utforming bestäms på plats.
Ytterligare hinder kan utplaceras på banan av Olof före tävlandets början. Dessa
är i så fall att betrakta som delar av banan och återställs före varje tävling
så gott det går.

Pneumatik: LEGO original eller med annan slang av liknande dimensioner.

De tävlande bör ta ett eller flera foton på sina robotar eller på annat sätt
anteckna alla ingående delar, för att delarna ska kunna returneras till ägaren
efter tävlingen.

De delar man sätter i sin robot riskerar man att skada eller förlora på annat
sätt, kom ihåg det!

Robotarna och de tävlande får inte utsätta omgivningen för eld, störsändningar
eller farliga ämnen.

Jag tror det räcker så, några kommentarer?
Blev det för mycket? Glömt nåt? Priser då? Jo det finns det, jag donerar ett par
fina set, kanske lite små tröstpriser också. Jag slipper ju resa.

Det var allt för idag. I morgon börjar sportlovet här, så då blir det åka av.
Olof