Re: V-länkar på Catalina-vingen.
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Tue, 16 Nov 2004 00:57:17 GMT

In lugnet.loc.se, Eric Hampusgård wrote:
Hej Olof

Skulle du kunna ta ett foto på respektive implementation av Catalinans upp- och
ner-fällning av pontonen. Jag skulle vilja se lite hur du har tänkt. Du hade ett
litet problem med att hitta en bit för att sänka den inre V-gaffeln lite i den
mindre skalan, om jag fattade dig rätt. Jag tror att jag kom på en lösning, men
jag måste nog se hur du har gjort för att få det rätt.

Om du vill, och kan, förstås.

Flyg lugnt!

// Anton

Här är en bild på hur det ser ut på en riktig:
http://w1.522.telia.com/~u52219934/265Tp47F2-89Hagernas.jpg
Pontonlyftet sköts av en elmotor, som snurrar på en skruv, som drar i den lilla
spaken man ser fäst mitt på, där V-en möts.
Det, i originalkonstruktionen, som är minst lätt att få till, i detta lilla
format, är en sammanfogning av två V-länkar, som medger en hävarm, så att det
går att få pontonen hela vägen upp. Nu har jag länkarmarna från 8458, monterade
med det ensamma hålet i mitten från ena hållet och det yttre av de dubbla från
andra hållet:
http://www.bricklink.com/catalogItemPic.asp?P=x136
Det går att få plats med en något bredare lösning.
Bilder ligger i min Brickshelfmapp:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=996841
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=996839
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=996844
Det blev stora bilder, men ganska tydliga tycker jag, ändå.
Tacksamt tar jag emot alla förslag!
Olof