Re: Legoträff i höst 31 Okt - 2 Nov
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Sun, 2 Nov 2008 19:59:20 GMT

Huvaligen, vilken fest!  Och så var alltihop över... Några hastigt
nerskrivna minnen (rätta mig när jag har fel):

Rent allmänt så gick vi runt hela tiden och tittade på modeller som folk
hade med sig, jag orkar inte räkna upp alla fina byggen, bilderna får
berätta i stället (när de väl kommer upp).

Redan i fredags kväll var vi fjorton stycken (9vx +5b), och gjorde en liten
tjuvstarts-ULV. Vi hann bara bygga, bedöma och köra hastighetsdelen
(utslagning), sen var klockan halv tolv, larmet hade gått en gång och jag
hade pratat med vakttjänsten (det visade sig på lördagen att jag hade fått
fel kod till min dörröppnarplupp!). Hem till Isakssons med sju nattgäster.

Lördagen bjöd på aktivitet från kl. tio till strax före 21 på kvällen (vi
drog innan larmet skulle aktivera, för säkerhets skull).

Lite speedbuilding, jag förstår inte varför Olof mumlade om att han hade
fått en annan modell att bygga än de andra. Den hade väl fyra hjul, eller?
Anders L. från Fagersta (eller noga räknat Västanfors) var snabbast med
4.08. Då ingick uppbrytning av plastburken (Racer), bygge av modell och
påklistring av dekaler. Ganska imponerande tid måste jag säga. Marita kommer
att mörda mig för det här, men för henne tog det över åtta minuter, burken
redan öppen, dekalerna redan på plats (I själva verket en mycket
konkurrenskraftig tid, med tanke på att det nästan var det första Lego hon
byggde).

Andreas + några byggde en tjusig motoriserad bergbana (dubbelspiral) som var
mycket poulär att köra, speciellt bland barnen. *Alla* beundrade dock min
halvautomatiska berg&dalbana (gravitationsdriven + HOG) mycket, mycket
mer... (OK, lite grand i alla fall).

Vi lunchade och besökte Barnens Hus och gjorde av med (ganska mycket)
pengar. Viss besvikelse inställde sig när det visade sig att butikschefens
"Jag ska nog kunna göra nåt..." vid tidigare sondering inte betydde rabatt
på köpen, utan ett par lådor EXOForce. Dom hade han väl aldrig fått sålda i
alla fall... Men Lego tas alltid tacksamt emot - nu skulle vi behöva hitta
på en tävling till.

Nitton bilar ställde upp i stora ULV-en som tog en stor del av tiden mellan
lunch och kväll. Vissa bilar kom inte riktigt lika långt som andra.
Bottenrekordet var den bilen som ramlade ur banan mer än en meter före
slutet på backen.

Totalpriset i ULV togs hem av Andreas med bilen "..Formerly known as
Black..." (jag kommer inte ihåg riktigt) och priset han valde var ett styck
Café Corner. Den skurken, jag ville ju ha den lådan!

Tvåa var Tobias P. (jobbarkompis till mig) med MacLarson F1 (eller nåt sånt)
som givetvis snöt åt sig VW Beetle. Den typen, jag ville ju ha den lådan!

Trea kom Tommy (han som inte heter Eric, internt skämt) med Borgmobil, och
han snöt den sista jättelådan, Town Plan Revival eller vad den kan heta.
Sjuttsingen, jag ville ju ha den lådan!

Min bil då? Nja, Gula Faran Mk.II hade nog blivit lite feltrimmad (Mk.I gick
*mycket* bättre på fredagskvällen, jag skulle inte ha byggt om den för att
få fler skönhetspoäng) och belade den ärevördiga 13-e platsen... Jag fick
trösta mig med att Jenny (9 år) delade förstaplatsen bland barnen med Spider
Trukk, och smart som hon var valde hon en adventskalender - Lego som räcker
en hel månad åt oss båda.

Andreas fixade till en blindbyggartävling, det enda som finns att säga om
den, var att min fru var snabbare än jag. Skämt åsido, så var det ganska
spännande att sitta med förbundna ögon och försöka komma ihåg hur bitarna
skulle sitta, helt bortsett från problemet att känna igen bitarna med enbart
känsel. Smart nog var det en byggsats där man inte kunde välja fel färg, det
hade blivit för svårt att känna det! Den hemliga gästen vann visst, tror
jag.

Vadå hemlig gäst? Jo, jag tycker jag fick till ett litet scoop genom att ha
Nathanael Kuipers med på träffen (http://www.mocpages.com/home.php/174). Han
har tidigare jobbat på LEGO, designat ett antal modeller och
alternativmodeller ((jag köpte en 8271 i affären och fick den signerad av
Nathanael). Han jobbar för närvarande med helt andra designjobb i Sverige,
och av en slump hade vi mailat lite till varandra, så självklart bjöd jag
hit honom på träffen. Kul att du kunde komma, Nathanael! Det blev mycket
intressant snack om LEGO, design, etc. etc.

Söndag då? Ja, det blev mest städning: Isärplockning av alla bilarna och
andra konstruktioner, återsortering i alla lådorna. Jag glömde förresten,
det var Olof som ställde upp med allt Lego vi tävlingsbyggde med. *MASSOR*
av Lego, Min jobbarkompis Marita stod i dörröppningen med öppen mun och bara
tittade en lång stund (det gjorde egentligen jag också, men jag lyckades nog
maskera det). TACK FÖR LÅNET OLOF! Vi avslutade med lunch (några åkte hem
hungriga) och sedan åkte jag tillbaka till lokalen och slutförde städningen.
Jag var väl klar med det ungefär när Andreas började närma sig Jönköping...

Slutligen måste jag också framföra ett stort tack till vår Legoambassadör
Micke, som hade pratat med LEGOs områdesansvarige, Fredrik, som i sin tur
såg till att vi fick alla dessa LEGO-lådor att dela ut som priser, att vi
fick låna skyltmaterial, MAXI-fig, jättebit, STOR svart låda med blandat
LEGO för barnens hörna (bra för Olofs sinnesfrid), att vi fick en massa
polybags och andra småsatser, nyckelringar, affischer, tidningar etc. etc.
Alla barnen fick en "gottepåse", och även om den såg lite småttig ut jämfört
med Café Corner (det var förresten Nathanael som hittade på det namnet!) så
tror jag alla barnen var ganska nöjda!

Framgick det klart och tydligt att vi framförde ETT STORT TACK till LEGO?

--
Anders Isaksson, Sweden
BlockCAD:  http://web.telia.com/~u16122508/proglego.htm