Subject:
Olika sorters roder
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Tue, 13 Sep 2005 19:31:24 GMT

Så vad finns det då för olika slags roder. Gällande stjärtroder så heter dom sidroder och höjdroder. Ni får ursäkta om jag är lite väl pedagogisk men jag försöker skriva så att alla ska förstå även om man knappt sett ett flygplan förr.

För att förstå vad jag pratar om ta en titt på den här bilden http://www.svensktmodellflyg.se/beginner_planet.asp

Som ni kan se längst bak så sticker fenan rakt upp och på den sitter sidrodret. Längre ner sitter stabilisatorn som i sin tur är fäste åt höjdrodret. Detta är den vanligaste typen av roder. Det finns förstås andra.

En variant är T-stjärten och som namnet antyder så är den formad som ett T med höjdrodret längst upp. I övrigt är det inget konstigt med den. Här kommer en bild

Desto konstigare blir det då med en V-stjärt. Nej det har inget som helst med tvserien att göra. En bild är nog bäst.

Nu verkar det som att det inte finns något sid eller höjdroder men det gör det. En V-stjärt funkar så att för att svänga höger eller vänster så går ena rodret ner och det andra upp. För att stiga eller dyka så går bägge åt samma håll. Detta kräver en sändare med mixerfunktioner för detta men det är standard på många sändare och kallas V-tail mixning.

Så till skevrodren som sitter på vingarna. De använda för att luta planet och på så sätt svänga det. Ett plan behöver bara ha skev och höjdroder men ofta används sidroder också. Ett plan behöver inte ha skevroder så länge det har sid och höjd. Det måste däremot ha en fena även om inget sidroder är fäst i den för att kunna flyga rakt.

Flygande vingar har inga höjdroder utan de är inbyggda i skevrodren och kräver likt v-stjärt en speciell mixerfunktion i sändaren som ofta också är standard. De kallas elevoner som är en sammanslagning av orden aileron (skevroder) och elevator (höjdroder). De funkar så att när de är skevroder går ena upp och andra ner medans om de är höjdroder så går både upp. Det fina är att de precis som v-stjärt roder kan gå både upp och upp/ner samtidigt. Läs här för att förstå hur elevoner funkar. http://science.howstuffworks.com/stealth-bomber.htm/printable

Jag har hållit på med det är till coh från i några timmar så om det är något ni undrar över som är oklart så är det bara att fråga. Sedan är det kanske bäst att tillägga att planen jag länkar till är bara för referens och ska inte ses som en rekommendation. Det samma gäller återförsäljaren.

Det här måste helt klart vara det längsta foruminlägg jag någonsin skrivit.