Re: Legoplan med rc-delar
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Tue, 13 Sep 2005 13:22:42 GMT

Ok nu när kulbanan är klar så är det dags att starta. Det skulle vara kul om ni kunde ge mig så mycket tips som möjligt även om det bara är teorier. Jag tänker hålla på med det här ett par månader medans jag naturligtvis flyger mitt vanliga rcflyg, men det skulle ändå vara kul att ha en fungerande prototyp färdig tills slutet av veckan.

Här är lite förslag på vad jag behöver veta:

Propellerstorlek - har en APC 12x8 prop cirka 30 cm lång. Är det för lång?

Vingbredd i cm (spännvidd)- ju större desto stabilare flygtur men mer vikt.

Längd på flygplanet - samma som ovan

Vingtyp - bakåtsvept a la jet, flygande vinge, eller mer cessna likt (klassiskt)

Byggmaterial - bjälkar eller axlar. Axlar håller nere vikten men också styrkan

Beklädnad - ingen vinge flyger om den är gjord av spjälor utan måste kläs. Till rcflyg använda nånting som värms fast men är dyrt och avancerat. Mitt förslag är plastfolie som fästs med tejp, billigt och bra.

Antal och utseende på roder - Jag skriver en separat post om rodren. De varianter som finns gällande sid och höjd är: vanlig, T-sjärt och V-stjärt. Skevroder sitter på vingarna men kallas elevoner och funkar också som höjdroder om man har en flygande vinge. Här kommer en länk för en liten förklaring om vad de olika rodren gör. http://www.rc-airplane-advisor.com/rc-airplane-controls.html

Saker jag inte behöver hjälp med: sändare, motor, servon, vilket material som ska användas till flygplanet :) och mottagare.

Om nån har sett några lugnet trådar om detta så vore det kul om ni kunde länka till dessa. Jag är för lat för att söka. :(