Subject:
Fungerande Lego kanon
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Tue, 8 Feb 2005 18:59:26 GMT

Har under flera års tid byggt lego kanoner. Det har inte varit lätt som ni kanske förstår eftersom de sätt som man kan använda för att skjuta med är inte så kraftfulla. Det vore perfekt om det gick att använda krut men det gör det inte så de enda sätten som är kvar är: gummisnodddar, fjädrar coh direkt motorkraft.

Motorkraft är den direkt svagaste eftersom all kraft kommer från något som snurrar. Jag har bara använt gummisnoddar då de har en hyffsad kraft men ändå inte för mycket. Problemet med gummisnoddar är att de i vissa fall måste sträckas långt för att samla kraft och de håller inte för evigt.

Inför swelug 7 vill jag nu komma på en ny kanon. Med kanon menar jag nånting som skjuter 1 skott i taget(alltså ingen kulspruta) och som kan laddas och avfyras med hjälp av motorer. Inget handhållet. Min senaste kanon som kom ett par år sen fungerar rätt så bra men kan inte laddas med motorer. För bilder ta en titt på min hemsida http://hem.passagen.se/mrlego2/Rubberband_gun/rbgun.htm Av nån konstig anledning går det inte att ladda ner filmer som det länkas till. Vill ni ha dom så får jag nog emaila eller kanske lägga upp dom på brickshelf.

Har ni några bra länkar till kanoner/pistoler. Jag själv har haft svårt att hitta nått bra. Några länkar jag trots allt hittat. http://www.geocities.com/wandererofthewastes/LegoMG.JPG

http://www.geocities.com/wandererofthewastes/LegoMGaction.jpg

http://www.porchwithhouse.com/lego/shoot/machinegun-txt.html

De första 2 bilderna är en nyare version av kanonen från de sista länken. Fast igentligen är de båda maskingevär. Jag har sett en länk på en kanon men jag tyckte inte om den för den sköt träbitar typ brio eller nåt sånt så jag bokmärkte den inte.

Om ni har provat på att bygga kanoner så kanske ni har kommit fram till att det är inte helt lätt att sikta. För att råda bot på det så tänkte jag köpa en laserpekare från hobbex

och sätta på tornet eller nått sånt.

Gällande kanoner från Lego. Vad tycker ni om dem tex

Hur långt skjuter den. Jag vet att den inte kan mäta sig med hemmabyggda saker men är ändå lite nyfiken.

Beroende på vad vi kommer fram till så kan det kanske användas till robotwars.

Min vanligaste måltavla är korthus. Enkla envåningshus. Detta av flera skäl:
  • De är lätta att förstöra, man måste inte ha en alltför kraftig kanon
  • Stor kraft gör att korten flygen inte bara ramlar
  • Det är lätt att bygga en by av hus och sen skjuta ner dem :D
  • Korten blir inte skadade av att skjutas på
Så vad har ni för idéer. Det här är mitt första medelande med mycket formatering i. Det tog en stund att få det rätt.