Re: Fungerande Lego kanon
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Wed, 9 Feb 2005 19:31:37 GMT

In lugnet.loc.se, Tobbe Arnesson wrote:
<Snip

Gjorde själv en för flera år sen som jag aldrig lyckades dokumentera. Det var
innan jag skaffade vision command så jag kunde ta bilder. Den var byggd på 2 4x8
plattor som satt efter varann som bas. Längs hela den löpte en rad med plattor
(tiles) den skotten gled på. På ena sidan längs hela vägen satt väggar som höll
i skottet och bildade bas till magasinet.

På andra sidan längst fram vid slutes satt en vertikal axel med ett hjul på samt
några bussningar för att hålla det på plats. Längst upp på den axeln satt ett
kronkugghjul (crowngear) som drevs av ett vanligt 24t hjul monterat på en motor
av den äldre ej nedväxlade varianten.

längre bak satt magasinet som kunde byggas så högt som man vill beroende på
mängden ammo. Ammon matades fram till det andra hjulet med hjälp av en andra
motor som hade ett hjul på sig. det hjulet satt fast i en axel på samma sätt som
pistongerna på ett ånglok. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det.

Matarmotorn kunde vara en mikromotor för långsam matning, en mini för bäst
resultat eller en oväxlad för äkta kulspruta funktion. Tyvärr är den inte så
stark och blev svagare ju fortare man matade. Den sköt omkring 30 cm i luften
men skotten kan glida på släta utor runt 2 meter. Skotten förresten är
gearracks. De där 1x4 mojängerna med kuggar på sig staplade på varrandra. Tyvärr
blev det stopp ibland när de inte föll ner som det var tänkt. det och räckvidden
är de enda nackdelarna med den här. Ja och det faktum att den käkar batterier.
:)

Om det här känns igen så är det för att TLG använde en design väldigt lik den
här i modellen discshooter till UBS. Tyvärr kunde jag som sagt aldrig
dokumentera den så om jag nån gång bygger den eller en vidare utveckling lär
folk tro att jag inspererades av discshooter vilket jag inte gjorde.

Jag ska ta och försöka slänga ihop en cadbild så ni ser vad jag menar. Den är
rätt så svår att bygga för hand så jag gör bara som en skiss för jag kommer inte
ihåg hur jag byggde sist. Men då borde ni kunna förstå lite bättre hur den ser
ut.