Re: Fungerande Lego kanon
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Wed, 9 Feb 2005 13:20:04 GMT

In lugnet.loc.se, Andréas Rootzén wrote:
   Byggt en hel del katapulter men inte kanoner.

Katapulter vore kul men jag vill ha nått som kan användas på en stridsvagn och en katapult ovanpå en stridsvagn skuller se rätt konstigt ut.

   Tror inte att det hjälper att skjuta bara bitar på någon så att det gör skada...tror nog att det behöver vara mer rejäla doningar i så fall...katapult som skjuter stora block vore kanske nått i så fall. Jag har funderat på en skjutmekanism men jag tror inte att det blir av...det var dock inte för att skada i första läget utan för nått annat.

När jag skrev skada menade jag i första fall ögonen. Vad annat var den mekanismen till?

   De är inge vidare faktiskt inget du kommer ha nytta av här iaf...inte för att skada iaf.

Förstod nästan det

   Höll för mig att de kan skjutas typ en halvmeter upp i luften eller någon meter med kraftigt dalande vinkel som resultat...ingen direkt anslagskraft heller trots lite tyngd...säkert för de amerikanska säkerhetsföreskrifterna och för att slippa bli stämda.

Låter troligt.

   Jag har inte ens försökt att klipp in bilder innan.
Se till höger om rutan där man svarar på poster, där står det ledtrådar om här man gör. Kopiera en bildlänk sen skriver du << och >> på var sida. Trial & error så att säga.

   Jag byggde en hel del katapulter som vi hade och demolerade borgar med järnkulor. De bitar som lossnade fick man och den som hade största högen vann. Det funkade ganska bra att sikta men det var mycket hur mycket man spände och hur man höll...annars gick den ungefär samma varje gång.

/Andreas

Låter trevligt så länge som man är försiktig. Jag föredrar lättare mål för då blir man inte lockad att bygga för starka vapen.

Skulle det vara för mycket fusk att montera en airzooka på ett fordon. :) http://www.hobbex.se/pages/product/product.asp?stat=8&ProductID=7958 för länk.