Re: Vad vill ni se på en LEGO-fest?
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Mon, 25 Aug 2003 11:44:57 GMT

In lugnet.loc.se, Anders Isaksson wrote:
Tobbe Arnesson wrote:

Skulle du kunna författa en micro-månbasstandard så vi alla bygger
lika? Eller är bilderna tillräckliga?

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=27313

(Dom gula bitarna i bilderna betyder Technic 1x2 med ett hål - finns ju
tyvärr inte i BlockCAD)

Jag tycker givetvis bilderna är tillräckliga, men låt oss se:

- grundplatta 16x16, 16x32, 32x32, etc.

Då jag inte äger några plattor i de storlekarna kanske man kan skippa det och
bygga ihop modulerna på 48 x 48 plattor istället? Jag har fyra.

- anslutningar (slussar) bör finnas
- täcklock till oanvända anslutningar bör absolut finnas, annars blir det
vakum inne i basen
- slussen står 5 hela bitar upp, börjar med en platt bit, 4 bitar hög +
platt tak
- tröskel 1 eller två platta hög, spelar mindre roll
- alla moduler jag har gjort har stödbenet inskjutet två pluppar, men det
ger bara en stig 4 plupp bred mellan enheterna, så egentligen spelar det
ingen roll. Det får inte plats så mycket fordon i alla fall.

Microfigfordon?

- Bemanning sker med 'stick-figs', höjd 5-7 platta.
- Möblemang: bordsskivor på nivå 4 platta, stolar 2-3, bardisk 5, säng 2-3,
etc.

Utvidgningar som jag gärna kan tänka mig:

Standardiserad kraft/luft/värme-anslutning på taket över slussen? Kanske
blir för klumpigt.

Jag har alltid antagit att det ingår i själva korridoren, t.ex. i 1 x 2 technic
kloss/friktions plupp.

Måste börja skissa på moduler :)