Re: Vad vill ni se på en LEGO-fest?
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Thu, 14 Aug 2003 19:28:25 GMT

Tobbe Arnesson wrote:

Vad vill du göra på en LEGO-fest/träff?

Bestämma ett tema, de som kommer till träffen bygger något på temat
och visar upp.

Jag gillar det här. Månbas i halv Moonbase skala är ganska lagom. Se exempel
hos mig på Brickshelf (jag är off-line vid skrivandet, så jag har inte en
aning om URL).

Alternativt kan man bygga en stad. Bestäm vägarnas placering på en
bottenplatta, och så ställer vi bara ihop grejorna. Väldigt fritt, rymmer
även fordon...

Staffettbygge. Alla sätter samman X antal bitar, skickar vidare till
nästa person som sätter samman X antal bitar osv.. Egentligen bara
roligt om ingen går in för att sabotera då det fallerar något. Fast
det kan vara skoj att sabotera också, slutresultatet blir dock lite
lidande :)

Tar åt mej å J******s vägnar. Har själv inte riktigt fastnat för stafett,
men det kanske är förklarligt :-)

Tärningsspel. Man delar upp ett antal bitar i olika höga som får
olika värde, ett par tärningar kastas och man får sedan plocka bitar
ur tärningsvärdets hög. Målet har varit att bygga ett fordon som kan
peta ned en kloss under ett hinder. Kan säkerligen varieras i det
oändliga.

Eftersom jag var med och konstruerade det första av det här, så tycker jag
givetvis det är en helt fantastisk idé. Om vi kan hitta på något nytt mål...

ULV. Bygga en bil som klarar av diverse utmaningar som fart,
hoppegenskaper, utseende och hållbarhet. Bilen accellereras enbart av
tyngdkraften utför en brant backe. Detta är en personlig favorit och
till nästa gång ska jag försöka utöka tävlingen med en loop!

Verkar kul, speciellt som jag inte har varit med om det än.

Tävling med radiostyrt bygge. Målet var att köra ned vissa minifigs
medan man sparar andra, på så kort tid som möjligt.

Var kommer Lego in för deltagarna?

Mindstormstävling. Sumotävling har körts, det finns en uppsjö av
utmaningar att roa sig med här. rtlToronto är en bra
inspirationskälla.

Kanske för tids- och resurskrävande om man räknar med att få ihop en något
större träff...

Programmering av Mindstorms är ju ett kapitel för sig, så det kanske finns
risk att man skrämmer bort Borg-fantasterna...

Vad skulle få dig att komma på en träff?

Att tidpunkt och läge passar ihop med verkligheten :-)

--
Anders Isaksson, Sweden
BlockCAD:  http://user.tninet.se/~hbh828t/proglego.htm