Re: Dumt Fôlk.
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Fri, 17 Jan 2003 15:05:44 GMT

"Tobbe Arnesson" <StPnAtM@lotek.nu> writes:

Om du går in i Kontrollpanelen (på din Windows
95/98/NT/2000/XP dator) och kollar fonterna får du se (om
du dubbelklickar på en font) ett meddelande som användes
för att testa telegraf (?) överföringar. Man sände det
först för att se så allt var OK. Jag minns inte längre vad
det står, något om att söka vhila bland mjuka tuvor. På
engelska står det "The quick brown fox jumps over the lazy
dog.".

Jag vet inte vad de står i denna proprietära mjukvara,
men i min kollektion finns det

"Flygande bäckasiner söka hwila på mjuka tuvor."

och på tyska

"Falsches Üben von Xylophonmusik quält jeden größeren Zwerg."

Och sen kan man leta lite runt och hitta
http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/ucs/examples/quickbrown.txt
(Det är coderat med Unicode, funkar bra med Mozilla hos mig).

Jag undrar bara vad
"Kæmi ný öxi hér ykist þjófum nú bæði víl og ádrepa."
betyder, ska slå upp det när jag kommer hem.

Jürgen

--
Jürgen Stuber <stuber@loria.fr>
http://www.loria.fr/~stuber/