Re: Dumt Fôlk.
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Fri, 17 Jan 2003 07:03:22 GMT

Den texten passar ganska bra för test av newsreader och browser och
internationella inställningar :-))

Om du går in i Kontrollpanelen (på din Windows 95/98/NT/2000/XP dator) och
kollar fonterna får du se (om du dubbelklickar på en font) ett meddelande som
användes för att testa telegraf (?) överföringar. Man sände det först för att
se så allt var OK. Jag minns inte längre vad det står, något om att söka vhila
bland mjuka tuvor. På engelska står det "The quick brown fox jumps over the
lazy dog.".

Jag hade en gång i tiden kurser i data för pensionärer och en av eleverna
berättade detta för mig, han hade jobbat inom tidningen för många år sedan när
detta fortfarande användes. Det var nog en 7-8 år sedan så jag har glömt de
exakta detaljerna :) Men det var en text skapad för att använda många (alla?)
tecken, det engelska här ovan använder hela alfabetet (för amerikaner).