Re: Delvis off-topic
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Sat, 20 May 2000 20:57:33 GMT

Tobias Möller skrev i meddelandet <3926E5F5.62C4A12F@telia.com>...
Jag hade tänkt att lära mig att programmera spel.
Jag tänkte börja med något enkelt rymdskjutarspel, ungefär som "invaders".
Jag tänkte göra det med lego-rymdskepp istället för tecknade. Nu kommer
jag till min fråga:

"Får" man det?

Tja, det beror väl på hur du gör det. Om du använder bilder av ett rymdskepp
du har konstruerat själv kan jag inte tänka mig att Lego har någon laglig
grund att stå på för att kunna protestera.

Legos egna satser däremot kan väl vara problem med. Minifigen t.ex. är
fortfarande patentskyddad, så du får använda något annat (Du kan ju ta
BlockCAD bilder :-))

Om du gör renderingar, så skippa logon på plupparna.

PS. Räkna inte med att spelet någonsin kommer bli klart. Att lära sig
programmering när man dessutom har skolarbete och legobygge att tänka på
är iinte så lätt. Dessutom kommer spelet att vara till Mac, om det blir
klart någon gång. DS.

Du får väl inte först locka oss med ett spel, och sedan säga att det aldrig
blir klart!? Och jag tycker förstås att du borde stödja Windows, eftersom jag
inte har tillgång till någon Mac...

Ang. programmering av spel:

(Det kan ju hända att det är så att ditt huvudsyfte är att lära dig att
programmera, bortse i så fall från denna kommentar)

Det finns (minst) en kommersiell produkt 'Klik and Play', numera 'The Games
Factory' som lämpar sig utmärkt för att börja leka lite mer organiserat med
datorn.

Jag köpte en K&P för 15:- och mina grabbar (13 och 10) har haft väldigt mycket
nöje med den. Klart trevligt för att komma igång och få någonting att hända på
skärmen, klart frustrerande för en utbildad programmerare som bara ser alla
begränsningarna (=Jag). Det är i alla fall mycket enklare än att sätta sig ner
med ett rent programmeringsspråk och försöka implementera alla ideer man har.

<TVÅLLÅDA>
Om du verkligen menar allvar med att lära dig programmera tycker jag att du
skall satsa på Pascal (OK, ekonomen i mig säger väl Java, men Pascal är mycket
trevligare). Det ger en stadig grund att stå på, och har förhindrat mycket ont
här i världen...
(Sagt av en som har använt minst 7 olika programmeringsspråk professionellt,
och lekt med minst 20)
</TVÅLLÅDA>

Bygg väl,
BlockCAD:  http://user.tninet.se/~hbh828t/proglego.htm