Re: Föreslagen MicroStad-standard
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Wed, 9 Feb 2005 10:00:29 GMT

In lugnet.loc.se, Tobbe Arnesson wrote:
Hoj!

Jag vill föreslå att vi bygger en microstad av 16 x 16 plattor.

Enda undantaget från att låta en del sticka utanför modulgränsen är om man
bygger en vägraka med en 6 x 16 platta. Då får man låta det se ut så här:
http://www.brickshelf.com/gallery/4905354/Misc/MicroCity/microstadraka.gif

Alternativet är att centrera en 6 x 14 platta mitt på men det torde finnas färre
sådana plattor i allas samlingar.

Det finns ju såna här också nu för den nyasfalterade looken:
http://www.peeron.com/inv/parts/48288

Vad säger ni? Det borde gå fort och roligt att bygga sådana här moduler, klart
mindre jobb än till månbasen vi hade sist.

Hälsar,
/Tobbe

Helt klart intressant; bitarna räcker mycket längre, och mycket mer
transporterbart!
Vad gäller månbasen kanske det blir mest Monorail och inte så mycket månbas?
(det gäller mig i alla fall hittills, vagnar är jättekul att bygga!)

I en bunt gammalt LEGO hittade jag en trasig instruktion där det fanns en
monorail byggd av blå räls med tåg som var tre (höjd-?)ploppar breda. Jag vet
inte hur gammal, men blå räls försvann för ganska länge sedan (typ 1978).

Jag är för mikrostad, den tar ju inte så mycket plats heller.
Olof