Subject:
Föreslagen MicroStad-standard
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Wed, 9 Feb 2005 08:37:56 GMT

Hoj!

Jag vill föreslå att vi bygger en microstad av 16 x 16 plattor.

Standarden är mycket enkel. Den minsta modul som kan konstrueras har en
anslutning till staden och anslutningen är en 1 x 6 stor yta mitt på ena kanten
som ser ut så här:
http://www.brickshelf.com/gallery/4905354/Misc/MicroCity/microstad1.gif

Där den röda plattan sitter får man inte sätta några klossar. Man får inte
heller låta någon kloss någonstans nå utanför den gråa 16 x 16-ytan.

Där den röda plattan sitter är vägbanan. Modulen behöver inte låta vägen gå
genom modulen utan man kan bygga en villa, bensinstation, verkstad, polisstation
etc. etc..

En modul kan som högst ha fyra anslutningar, så här:
http://www.brickshelf.com/gallery/4905354/Misc/MicroCity/microstad4.gif

Två moduler fogas samman med en svart 2 x 6 platta.

Bygger man en väg på sin modul är det bra om man strävar efter att hålla
körfilerna tre pluttar breda eller en väg för två körriktningar 6 pluttar bred.
Det lämnar ynka 5 pluttar på var sida för att bygga hus etc..

Enda undantaget från att låta en del sticka utanför modulgränsen är om man
bygger en vägraka med en 6 x 16 platta. Då får man låta det se ut så här:
http://www.brickshelf.com/gallery/4905354/Misc/MicroCity/microstadraka.gif

Alternativet är att centrera en 6 x 14 platta mitt på men det torde finnas färre
sådana plattor i allas samlingar.

Om man vill kan man bygga en dubbelmodul på en 16 x 32 platta eller en
supermodul på en 32 x 32 platta. På samma sätt kan man skala upp det hela ända
till en 48 x 48-platta som då ger en Megamodul om 9 modulenheter (3 x 3
moduler).

Bilar bör vara 2 pluttar breda.

För inspiration, spana in den här gruppen:
http://news.lugnet.com/build/microscale/

Jag är medveten om att det går att göra vägbanan mycket snyggare än med bara en
svart platta, men det är minst klossintensivt och enklast varför jag valde den
lösningen.

Vad säger ni? Det borde gå fort och roligt att bygga sådana här moduler, klart
mindre jobb än till månbasen vi hade sist.

Hälsar,