Re: Vad var det som fick dig att börja igen?
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Sat, 3 Apr 2004 17:49:23 GMT

In lugnet.loc.se, Tobbe Arnesson wrote:
Hej alla!

Dags för lite "roll-call" igen, fast bara en fråga;

Vad var det som fick dig att börja med LEGO igen?

Eller var det så att du aldrig slutade?

Om du började igen, vilket år?

Undrar,
/Tobbe & Andréas

Mitt design-intresse och... klonen Byggis!

Vet inte riktigt vad som kom först, men jag börjar med Byggis för det borde gå
snabbare att avverka. Jag stegade in på Åhléns en dag och upptäckte
Byggis-hinkarna där. Otroligt lågt pris och, i motsats till de svindyra,
konstiga specialbitarna som fyllde LEGO-hyllorna, vanliga basic-klossar!

Med hjälp av Byggis-bitarna i kombination med några askar rött, äkta LEGO-tak,
kunde jag äntligen färdigställa en dröm jag hade haft sedan jag var liten: mitt
föräldrahem. Sedan följde några andra fullföjlda drömmar, såsom den blå kyrkan
från en 60-talsidébok - fast jag har alltid velat göra den i vitt, så så blev
det. Det blev några hinkar 60- och 70-talsLEGO från ett loppis i Norrköping, och
klonerna fasades långsamt ut allteftersom de blev överflödiga.

En dröm jag ännu inte uppfyllt, är att bygga en stereo eller åtminstone en radio
med LEGO-skal.

- - -

Därmed kommer vi halvt osökt in på design. Jag har länge velat designa
teknik-prylar (med eller utan hjälp av LEGO). Tycker att de som tillverkar t ex
radioapparater eller steroeanläggningar gör det totalt huvudlöst och framför
allt är de vederstyggligt *FULA* och onödigt svåra att använda.

Jag provade på lite olika CAD-program, men hade svårt med vektorer och vinklar.
Jag tyckte att arbetet med ett CAD-program borde vara som att bygga med LEGO.
Medans jag satt och klurade på C-snuttar som skulle rita objekt i 3D, halkade
jag in på ett litet sidospår: varför inte göra ett program som simulerar
LEGO-bygge? Jag kallade det SimLego (som nog de flesta känner till vid det här
laget). Jag hittade nyhetsgruppen rec.toys.lego och slängde in en blänkare om
mitt projekt. Gensvaret blev oväntat stort och jag blev fast i detta sidospår på
designvisionen jag forfarande bär på, fast jag för länge sedan övergett SimLego
till förmån för LDraw.

Ja, det var lite kort och med massor av viktiga milstolpar skippade.
/Tore