Re: Läxor...
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Fri, 2 Feb 2001 20:15:30 GMT

Tro mej, det finns mycket som kan vara värre...

Det finns det förstås, fast för just mig är det läxorna, i alla fall i
den skolan jag går i nu. I min förra skola däremot...

Tja, min NO-lärare visste redan att jag höll på med "data-lego", som hon
kallar det, och när det var dags för alla i klassen att göra ett
specialarbete i NO, så nästan tvingade hon mig att bygga något. Jag gick
motvilligt med på det (äh, vem försöker jag lura, jag sa "visst!" och så
var jag i gång). Alla har samma tid på sig, ungefär tre månader. Men vi
måste göra arbetet efter skoltid >_<

Ja, sen ska det skrivas en rapport på 15-20 sidor, komplett med källor osv.

Jag hade kunnat göra det riktigt lätt för mig, och bygga nån liten bil
som svänger när den kör in i en vägg (eller stila och använda IR-porten
och ljussensorn i stället) men jag bestämde mig för att satsa på nåt
svårare, som jag heöa tiden velat göra, men aldrig gjort. Dessutom får
jag en chans att lära mig NQC nu.

Bilder, ritningar?
(Ingen brådska, men det vore kul att se den när den är klar, eller under
byggets gång :-)

Jag har några bilder på "prototyp A" som den kallas hittills, jag kan
lägga upp dem på Internet. (Jag tänkte ändå göra en hemsida om armen).
Den roterande basen samt överarmen och klon är klar, nu återstår att
fästa armen på basen, samt att montera in en motor som höjer och sänker armen.

Jag har kanske ett ganska lätt arbete (Svjv är jag den enda som ska
bygga något, alla andra har bestämt sig för föredrag om olika saker),
för min frågeställning är "Hur avancerad robotarm kan jag bygga, och
hurpass bra kan jag programmer aden?". Om det skulle visa sig att jag
inte kan bygga något alls, så är det bara att skriva det...

Men det ger nog inget högt betyg :D

--Tobias