Subject:
Hemsidesnickrare (var Re: Kamera?)
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Fri, 15 Sep 2000 12:12:47 GMT

PS. Vilket verktyg är bäst för att snickar hemsidor?

Det är en fråga man nog kan älta i oändlighet.

Många hatar allt som är grafiskt och allt som är automatiserat, de
skulle säga någon textredigerare med på sin höjd en 'preview' och en
makrofunktion för att infoga färdiga HTML-taggar.

Designers i Windoze tenderar att köra med Dreamweaver och Photoshop
som huvudverktyg. Dreamweawer är ett WYSIWYG* verktyg som kan hantera
lager och en hel del sådana funktioner (kräver en 4+ läsare).

Personligen använder jag FrontPage från Micro$oft. Där kan man enkelt
sköta strukturen och det är inte svårare att göra en hemsida än att
skriva ett designat dokument i en ordbehandlare. Det finns även teman
att ta till så får man grafiken automagiskt på alla sidor etc etc.

Väldigt automatiserat. Om man nöjer sig med att det inte blir att se
så bra ut så är det ett bra val för den slöe som inte orkar bry sig om
HTML. Vidare går det fortare att uppdatera sidor etc. när man väl satt
sig in i programmet fungerar, vilket inte är så svårt.

Nackdelarna med FrontPage är:
1) Micro$oft
2) Det ser inte alltid lika ut i Explorer och Netscape (men vem orkar
bry sig?)
3) Servern där hemsidan ligger måste ha FP Server Extensions
installerat för att man ska kunna nyttja de färdiga komponenterna i
FrontPage, såsom formulär, besöksräknare, publisering etc. Men enklare
hemsidor går utmärkt att göra och publisera med FTP senare.
4) Öppnar man en .asp i FP kan det mycket väl hända att FP skriver
sönder koden.

Fördelar:
1) Enkelt att jobba i för den som inte kan HTML eller orkar bry sig
2) Snabbt att få funktionell struktur på sidan
3) Enkelt att jobba med tabeller.

En sak som folk som provar FP gärna glömmer är att man inte kan
kopiera in filer till hemsidan med en vanlig filhanterare, men måste
låta FrontPage importera dessa. Annars tappar FrontPage bort vilka
filer som finns och inte finns i strukturen och det vore att döda det
som gör FrontPage någorlunda bra. IMHO.

*WYSIWYG = What You See Is What You Get