Re: Kamera?
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Fri, 15 Sep 2000 09:11:49 GMT

Det kanske går att använda TV-kortet, ett Hauppage...
Videomkamera har jag, hmm. skall prova så får vi se.
Underligt: För att ha varit i branchen sedan -94 har jag aldrig byggt en
hemsida i hela mitt liv. Jag bara hatar HTML som företeelse. Det är inget
för riktiga karlar...;)
Föredrar att bygga i Notes, och sedan låta en Domino server översätta det.

PS. Vilket verktyg är bäst för att snickar hemsidor?

/J

"Tobbe Arnesson" <tnt@arnesson.nu> wrote in message
Vad använder ni för kameror när ni tar bilder av era modeller osv?
Duger det med en vanlig simpel web-makera?

En simpel digitalkamera bör fylla dina behov utan problem.

Jag använder min videokamera! Jag har en vanlig analog videokamera och
ett videoredigerinskort till datorn. Sen filmar jag detaljen eller
föremålet i runt tre sekunder. Sen spelar jag upp filmen i datorn och
tar snap-shots med videoredigerings kortets mjukvara. Den mjukvaran
lagrar filen som en .jpg eller .bmp och ser till att namnen byts
automagiskt.

Helsimpelt :)

Enda nackdelarna är att bilderna blir lite korniga i dålig belysning,
max upplösning är 640x480, men det räcker gott och väl för publicering
på webben och så att mjukvaran bara fungerar under Windows '98.

Bland fördelarna kan nämnas att jag kan lagra närmare 1800 bilder på
ett 90 minuters band och ett nytt band kostar inte mycket, om man nu
har behov av att filma fler bilder än så åt gången ;)
Vidare har jag 18x optisk zoom på kameran så det spöar vilken
digitalkamera som helts, utom de som är systemkamerabaserade då ;)

Jämfört med en digitalkamera är överföringsfarten till datorn ungefär
den samma. Tre sekunder per bild, beroende på att jag spelar upp
bandet i realtid för datorn. Men man har fullt upp med att sitta och
trycka tangentkombinationen för snap-shot vid rätt tillfälle så det
blir inte tråkigt att föra över bilderna :)

Se exempel på rådata (obehandlade) bilder på:

http://lego.arnesson.nu/bricktionary/
(+ samltiga bilder på http://lego.arnesson.nu/ )
http://www.arnesson.nu/gallery/svenska/foton.html

Jag är i färd med att göra en total omkonstruering av min
lego.arnesson.nu :)

Jag ska lära mig vettig ljussättning och bra bakgrunder snart, lovar!

TGIF!