Re: Ny här på lugnet
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Wed, 1 Oct 2003 04:24:21 GMT

Skickar väl in mina svar till allmän beskådan också då :)

In lugnet.loc.se, Mikael J-berg wrote:

<<snipp>>

Visste inte om att det fanns en local-del förut.

Själv huserade jag i .technic rätt länge via mail innan jag upptäckte
webgränssnittet och sedan började köra via news. Nu kör jag bara via web.

Finns massor med skoj grupper, en är t.ex. gömd under org/ca/rtltoronto, galna
kanadicker som tävlar med Mindstorms och ställer ut tåg.

Intressant växellåda i misc-katalogen, måste studera den lite närmare.
Växellådan är ett fördök att bygga en trestegs automatlåda. I takt med att
belastningen ökar över differentialen så växlar lådan ned. För att få den att
växla upp igen måste man lägga till ett gummiband eller något liknande.

Ah!

Såg en fyrstegsautomat (har för mig att det var fyra) som byggde på en massa
diffar och en fjäderbelastad hävarm. En riktigt snillrik konstruktion som
inspirerade mig att försöka mig på något liknande. Tyvärr äger jag ju bara en
diff och än så länge bara "gamla" TECHNIC delar. Sök på transmission på lugnet
TECHNINC eller nåt...

Länkar
Från en Finne:
http://members.tripod.com/~legorides/kuvat/creations/automatictransmissions.htm

Jeff (sannolikt den du menar):
http://news.lugnet.com/technic/?n=6161

Jag har Jeff's design utskriven men har inte testat den än, som så mycket annat
:)

TJ, som sköter om .technic-sidan, har skapat en fin samling knep & knåp här:
http://news.lugnet.com/technic/

Kolla vänstermarginalen!

Jag bor i vackra Halland.

*bättrar på min bristfälliga geografikunskaper*

Ah! Varberg/Halmstadtrakten. Då har du "nära" till Ge-Kås i Ullared där de
säljer LEGO ruskigt billigt, dock väldigt begränsat utbud och väldigt
varierande. Värt att ringa och höra sig för med dem dock!

RIS har sålts där för typ 500,- bl.a.!

Inbjudan till LEGO-träff kommer mailledes till dig och förhoppningsvis alla
andra inom kort...
Japp, jag har fått den. Jag får tacka men som det ser ut nu räcker inte riktigt
tiden till... Dessutom en bra bit att åka.

Jo, det är det stora problemet med vårt land.

Om du vill träffas och så så kommer både jag och Harri (postar inte här) att
befinna oss i Ullared/Varberg runt slutet av maj '04. Min andra hobby är
Mountainbike och ett av loppen i Långloppscupen går i Varberg (Bockstensturen -
BST), vi sover då i Ullared och passar på att shoppa lite om det finns...

Någon skrev att S&H är dyrt...
Jag har märkt detta. Jag gjorde så att jag skrev en tio-tolv emails till olika
leksaksfirmor på nätet och bad dem skriva en offert. Jag fick bara tre fyra svar
men absolut billigast var Hikmet leksaker. (http://www.hikmet.se).
Prata med Håkan.

Cool! Den sidan var helt ny för mig. Tackar!

Skall man ha tag i DACTA prylar får man kontakta Elevdata. Har ännu inte köpt
något där men är sugen på lite turntables. Hela LEGO Educational-katalogen finns
på deras hemsida under Lego-reservdelar. (http://www.elevdata.se) Mycket trevlig
läsning - prislistan är dock inte lika trevlig...

Jag har trasslat med en DACTA-återförsäljare i Danmark som hänvisade mig till
den svenska motsvarigheten som aldrig hörde av sig. La projektet i malpåse.
Denna info är dock värdefull för mig! Ska kolla upp, jag vill ha mer
bulldozerlänkar!

Avslutar med en fråga:
Vad är en MOC? My own creation står det för, eller?
Är allt jag bygger själv en MOC eller är MOC en klass i en tävling?
Finns det några krav som måste uppfyllas för att något skall få kallas för en
MOC?

MOC är precis som du gissar My Own Creation. Har du byggt det utan beskrivning
är det en MOC!

Se min FAQ på .loc.se-sidan:
http://news.lugnet.com/loc/se/faq

Ska uppdatera shoppingdelen med din info sen.

I lördags bar det av till Borlänge och LEGO Truck Show! Jippie!

http://www.brickshelf.com/gallery/4905354/Misc/legotruckshow.jpg

Bilder från det kommer senare, rätt trevligt faktiskt.

Hälsar,