Re: Ny här på lugnet
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Tue, 30 Sep 2003 19:12:19 GMT

Hallå igen, tar mig friheten att svara allihopa i den här tråden.
Har försökt posta detta tidigare men det verkar inte som om den allsmäktiga
cyberguden varit på min sida då han behagat skicka konstiga serversvar till mig.
Tobbe underrättade mig om att det tydligen varit lite strul på lugnet den
senaste tiden...

Välkommen!
Man tackar. Har surfat runt lite på lugnet innan jag anmälde mig och blev glatt
överraskad den dagen jag hittade svenska inlägg. Visste inte om att det fanns en
local-del förut.

Intressant växellåda i misc-katalogen, måste studera den lite närmare.
Växellådan är ett fördök att bygga en trestegs automatlåda. I takt med att
belastningen ökar över differentialen så växlar lådan ned. För att få den att
växla upp igen måste man lägga till ett gummiband eller något liknande.

Tyvärr har jag aldrig kunnat testa lådan eftersom jag inte fått mina motorer
ännu. Tog lite bilder för att kunna sätta ihop den igen vid tillfälle. Sannolikt
fungerar den inte som tänkt, gissar på att det skrapar en del när den försöker
växla under belastning. Men den var kul att bygga!

Såg en fyrstegsautomat (har för mig att det var fyra) som byggde på en massa
diffar och en fjäderbelastad hävarm. En riktigt snillrik konstruktion som
inspirerade mig att försöka mig på något liknande. Tyvärr äger jag ju bara en
diff och än så länge bara "gamla" TECHNIC delar. Sök på transmission på lugnet
TECHNINC eller nåt...

Möjligen, som Henrik påpekar, är
bilderna något i största laget och kunde beskäras från omgivningen en del.
Jag får försöka ordna till det där vid tillfälle... Skall sätta mig och skriva
ett par rader om varje pryl. Flygplanet är tillexempel förberett för
landningsställ. Det styrs genom den grå ratten på höger sida på bakkroppen som i
sin tur går till en snäckväxel och vidare ut i vingarna. Vingarnas bakdelar
(aelerions?) kan också vinklas upp och ned, dessutom går det en axel bak till
flärpen i bak (skevroder?) Hade varit kul att byggt klart det men tyvärr behövde
jag delarna till ett annat projekt...

Vart bor du i vårt avlånga land? Vi AFOLs (Adult Fan Of LEGO) är tämeligen
utspridda lite var stans. Själv bor jag i Ludvika, södra Dalarna.
Jag bor i vackra Halland.

Inbjudan till LEGO-träff kommer mailledes till dig och förhoppningsvis alla
andra inom kort...
Japp, jag har fått den. Jag får tacka men som det ser ut nu räcker inte riktigt
tiden till... Dessutom en bra bit att åka.

Någon skrev att S&H är dyrt...
Jag har märkt detta. Jag gjorde så att jag skrev en tio-tolv emails till olika
leksaksfirmor på nätet och bad dem skriva en offert. Jag fick bara tre fyra svar
men absolut billigast var Hikmet leksaker. (http://www.hikmet.se).
Prata med Håkan.

Skall man ha tag i DACTA prylar får man kontakta Elevdata. Har ännu inte köpt
något där men är sugen på lite turntables. Hela LEGO Educational-katalogen finns
på deras hemsida under Lego-reservdelar. (http://www.elevdata.se) Mycket trevlig
läsning - prislistan är dock inte lika trevlig...

Avslutar med en fråga:
Vad är en MOC? My own creation står det för, eller?
Är allt jag bygger själv en MOC eller är MOC en klass i en tävling?
Finns det några krav som måste uppfyllas för att något skall få kallas för en
MOC?

Ha det!