 Local / Sverige / *2955 (-20)
  Re: Vårträff

(...) Ja varför inte...vi har dock köpt hus nyligen och det är typ inflyttning i maj så det blir lite tajt kanske...april är smidigare.... Nyköping är ju inte så långt så för mig passar det fint. /Andreas (Andreas via Andreas konto) (19 years ago, 10-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Vårträff

HEJ! jag har från och med 1maj (kanske 1april) så kommer jag flytta till en 3:a på 77 m2 helt själv, så nu skulle jag kunna anordna en träff i maj. så hur många är intreserad av att träffas i Nyköping i maj? //Akira (Akiras inlägg via Andreas konto) (19 years ago, 10-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Ny mailadress till mig

Hej alla Legofans. Jag har skaffat en ny mailadress endast för er på Swelug som har med lego eller annat at göra.Den är knuten till min hemsida. Adressen: är brevbox@jankas.se Det går ju att maila på den som står på hemsidan också men jag försöker (...) (19 years ago, 10-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Re: Berg-och-dalbana - experiment

(...) Absolut! Fortsätt med det! (...) Oops... eller hoppsansa som det heter på svenska. Jag får väl ursäkta mig med att jag är lite ny i den här gruppen. Men låt mig då omformulera mig: Det finns säkert fortfarande mycket utrymme för utveckling av (...) (19 years ago, 8-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Re: Berg-och-dalbana - experiment

(...) Oh yes! Men jag ville experimentera själv, med dom bitar jag har tillgängliga, det är så roligt när man får ihop något som fungerar. (...) ??? Nu förväxlar du mig väl med någon annan? Mattias Mårtensson ((URL) kanske? (19 years ago, 8-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Re: Tjockvarv och tunnvarv,

(...) Om det finns något "officiellt" sätt vet jag inte. Jag säger för det mesta klossar/plattor. Klossar kallar jag ibland också för fet t.ex en 2x4 fet är en (URL) vad kallar ni ickerektangulära klossar/plattor? Johan (19 years ago, 8-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Re: Vårträff (andra försöket).

(...) Jag är definitivt intresserad. Johan (19 years ago, 8-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Re: Berg-och-dalbana - experiment

(...) Ehem. Är du bekant med (URL) Matt's LEGO Roller Coaster> ? Denna får väl lov att betraktas som state of the art: en gigantisk motoriserad berg-och-dal-bana med looping, byggd mestadels med vanliga bitar från 70- och tidigt 80-tal; finjusterad (...) (19 years ago, 8-Mar-06, to lugnet.loc.se, FTX)

  Berg-och-dalbana - experiment

Jag har experimenterat lite grand här hemma med min gamla blå räls, och har ett (nästan helt) fungerande modulsystem för skenorna, både rakor, uppåt/neråt och kurvor. Med ett bra modulsystem skulle folk kunna bygga ihop räls hemma hos sig och sedan (...) (19 years ago, 8-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Re: Vårträff (andra försöket).

(...) Jo, nog vore det kul med en träff igen. Jag har ett nytt förslag på vad man kan bygga var och en för sig och sedan försöka sätta ihop till en större helhet: Berg-och-dalbana! Se mitt andra inlägg här i gruppen. (19 years ago, 8-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Re: Tjockvarv och tunnvarv,

(...) Jag misstänker det. "vanlig bit" och "platta" är nog mina grundbegrepp också. (19 years ago, 8-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Re: Tjockvarv och tunnvarv,

(...) Snackar vi bitar och plattor?....för oss som inte snackar LDU-iska.... /Andréas (19 years ago, 7-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Tjockvarv och tunnvarv,

ja så kallade jag och mina bröder lager på 24 resp. 8 LDU. Vad kallar ni dem? Finns det något "officiellt" sätt att benämna dessa enheter på svenska? /Tore (19 years ago, 6-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Vårträff (andra försöket).

Jaa. Det hade varit trevligt att träffas och bygga tillsammans även om jag har fullt upp för det mesta så hade det varit kul att iaf försöka klämma in. Kanske alla som är sugna kan ta och säga det så kan vi sedan försöka pussla ihop när och var.... (...) (19 years ago, 5-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Re: Kan man använda två tågtransformatorer på samma räls?

"Juergen Stuber" <juergen@jstuber.net> skrev i meddelandet news:87psl7fbo2.fsf@...ber.net... (...) Jo jag antog det när jag såg att man använt CyberMaster modulen för att styra 2 tågtransformatorer exakt likadant. Inväntar min andra Tågsats ikväll (...) (19 years ago, 2-Mar-06, to lugnet.loc.se)

  Re: Kan man använda tvÃ¥ tÃ¥gtransformatorer pÃ¥ samma räls?

Hej Anders, (...) jag tror det gÃ¥r, om man gör samma sak med de bÃ¥da. Det hjälper t.ex. om man har mycket lÃ¥nga räls (sÃ¥ säger nÃ¥gra tyska LEGO järnvägs entusiaster). Jürgen (19 years ago, 28-Feb-06, to lugnet.loc.se)

  Re: Kan man använda två tågtransformatorer på samma räls?

(...) Det lär inte behövas byggas in någon rcx i tågen fr o m hösten....förstår det som att de nya som kommer då kommer vara IR-styrda...eller iaf på nått annat sätt än bara genom rälsen. /Andreas (19 years ago, 28-Feb-06, to lugnet.loc.se)

  Re: Kan man använda två tågtransformatorer på samma räls?

(...) Om du menar att bägge två verkligen är kopplade till precis samma skenor, så är svaret ett dundrande nej. Det går inte. Det man kan göra med två (eller flera) transformatorer är att koppla dom till varsin (isolerade) del av skensystemet, t.ex (...) (19 years ago, 27-Feb-06, to lugnet.loc.se)

  Re: Vårträff?

(...) (Detta är inskickat av Andreas men är från Akira, problem igen) jag är oxå på, men dock inte 22April, 27Maj, tyvär så tror jag att de skulle kosta för mycket om ja ordande en träff(har inte tillgång till nån gratis el billig lokal)så tyvär så (...) (19 years ago, 27-Feb-06, to lugnet.loc.se)

  Kan man använda två tågtransformatorer på samma räls?

Som nybliven tågfanatiker har jag en udda fråga. Kan man utnyttja bägge transformatorerna på samma ihopkopplade räls? Jag vet att det finns de kallar DCC där man styr upp till nio lok med en RCX. Är någon härute ett tågproffs som har tid lite udda (...) (19 years ago, 26-Feb-06, to lugnet.loc.se)

Redisplay Messages:  All | Compact