Re: Berg-och-dalbana - experiment
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Wed, 8 Mar 2006 20:02:40 GMT

In lugnet.loc.se, Anders Isaksson wrote:
   Jag har experimenterat lite grand här hemma med min gamla blå räls, och har ett (nästan helt) fungerande modulsystem för skenorna, både rakor, uppåt/neråt och kurvor.

Med ett bra modulsystem skulle folk kunna bygga ihop räls hemma hos sig och sedan sätter vi ihop något stort på en träff - vad tycker ni andra? (Det lär gå åt lite tid att fila på anläggningen så att farten aldrig är för hög i kurvorna)

På min experimentbana (liten) klarar vagnen (en helt vanlig gammal tågvagn) nu c:a 7 av 10 körningar, men en del av problemen är magnetkopplen som hakar i underlaget.

Tyvärr har jag en 4 LDU mismatch mellan upp, ner, rak som använder räls på tvären, och rak, kurvor som använder rälsen på vanligt sätt, och skulle behöva lite fräscha ideér. Även bankade kurvor skulle vara bra med lite förslag om hur man ordnar bäst.

Det som skulle behöva ändras är alltså spårvidden med dom kantställda skenorna, den skulle behöva vara lite mindre, men fortfarande använda helt normala vanligt förekommande bitar.

Eftersom skenavståndet på den tvärställda rälsen blir 4.25 plupp måste jag ‘fuska’ i övergången till vanlig räls, en specialraka där skenorna har avståndet 4.5 plupp i ena änden och 4 i den andra (vanlig räls är 4 plupp mellan skenorna).

Ehem.

Är du bekant med Matt’s LEGO Roller Coaster ?

Denna får väl lov att betraktas som state of the art: en gigantisk motoriserad berg-och-dal-bana med looping, byggd mestadels med vanliga bitar från 70- och tidigt 80-tal; finjusterad över flera år och utställningstillfällen. Websidan innehåller tydliga beskrivningar av den stora mängden kluriga tekniska lösningar.

Hoppas att du upplever ovanstående länk som “lite fräscha ideér” snarare än något som saboterar experiment-lustan. Det finns säkert fortfarande mycket utrymme för utveckling av teknikerna på lego-berg-och-dalbanebyggeriets område; och om någon kan göra de historiska uppfinningar som ligger och väntar på sin upptäckare så torde det vara du, givet vad du tidigare åstadkommit för exempelvis fartyg i mikroskala.

:)

M v h

Martin