Re: Tjock katalog?
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Mon, 5 Feb 2001 21:30:27 GMT

Tommy Larsson wrote:

Har verkligen antalet askar i sortimentet ökat? Jag var tveksam till
det så jag tog och jämförde katalogen från 1991 med den för 2001.
(med reservation för felräkningar, vilket säkert finns någonstans)

[...]

Exakt samma antal askar! Däremot har antalet teman exploderat. Antalet
sidor i katalogen har vidare fördubblats från 48 till 96. Årets katalog
har ett snitt på knappt 2,6 askar per sida!

Det är förmodligen också däri vi finner en del av Legos problem. Teman känns
som sagt enbart som ett desperat försök att sälja produkter. Istället för
ganska konsekventa teman (rymd, pirat etc) har man börjat satsa hårdare på
konceptutvecklade saker i stil med Rock Raiders och Alpha Team. Fördelen med
dessa är att de enkelt möjliggör ganska tama datorspelsproduktioner. Å andra
sidan hade man troligen ganska enkelt kunnat producera BÄTTRE datorspel
kring t ex rymdlego...

Det vore intressant att veta hur de licensierade linjerna presterat. Med
tanke att man fortsatt med t ex Star Wars kan man ju tänka sig att de
faktiskt sålt bra. Å andra sidan kanske det faktum att de i år släpper allt
annat än bra versioner av vissa skepp med hög igenkänningsfaktor (AT-ST...)
kanske ska tolkas som desperation.

Vore också intressant att jämföra med en annan leksakstillverkare som torde
stå inför ungefär samma problem, nämligen Playmobil.

Heh... Har just bytt jobb. Kanske skulle kollat om det fanns några öppningar
på Legos marknadsavdelning innan jag bestämde mig för mitt nya jobb. :-)

T.
--> thomas weigle  |  w.i.m.p.
    web: http://www.ya-ba.net/
  .iMMersE your soUL in LOVE.