Subject:
Tjock katalog?
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Mon, 5 Feb 2001 20:51:09 GMT

Har verkligen antalet askar i sortimentet ökat? Jag var tveksam till
det så jag tog och jämförde katalogen från 1991 med den för 2001.
(med reservation för felräkningar, vilket säkert finns någonstans)

1991

Duplo:    65
Basic:    32
Pirat:    13
Borg:     12
Stad:     67
Tåg:      12
Båtar:     3
Rymd:     22
Model T:   3
Technic:  19

Totalt:  248

2001

Duplo:    49
Belville: 11
Scala:    11
Mybot:     2
Action W:  5
Musse Pigg:5
Creator:   7
City:     12
Tåg:       5
Racers:    9
Race:      7
Arctic:    6
Adventurer:6
Alpha Team:7
Borg:      6
Fotboll:   8
Studios:   7
Life on M: 8
Star Wars:28
SW Technic:7
Bionicle: 16
Technic:  21
Mindstorms:5

Totalt 248

Exakt samma antal askar! Däremot har antalet teman exploderat. Antalet
sidor i katalogen har vidare fördubblats från 48 till 96. Årets katalog
har ett snitt på knappt 2,6 askar per sida!

Innehållet då? Om jag hade att välja på utbudet från både 91 och 01 vad
skulle jag köpa? Det är ytterst tveksamt om jag skulle köpa något alls från
2001-katalogen.

För närvarande är jag luspank efter att fått göra ett sådant val. Jag är
nu stolt ägare till samtliga pirataskarna på sidorna 18-19 efter ett
begagnatklipp!

/Tommy

"thomas weigle" <ktw@ya-ba.net> skrev i meddelandet
Tror att Lego måste börja ställa in sig på att vara en smalare leverantör av
"high-end"-leksaker. 2001-katalogen är skrämmande tjock. Skrämmande för att
en stor del av sortimentet känns smäckig och överflödig. Ett mindre, men
tajtare sortiment vore nog önskvärt i mångas ögon... Eller?

Speciellt om man jämför katalogens utbud med det som finns i de flesta
leksaksaffärer. Vilken affär kan hålla alla dessa olika saker i lager? Det
blir inte _kunden_ som avgör vad som säljer, utan _affärsföreståndaren_
eftersom det som inte finns på hyllan inte heller kommer att sälja (utom i
undantagsfall).

'Stor & Liten' hade ganska bra utbud, som visserligen minskade före övergången
till 'BR Leksaker', men nu har de knappt något!

Jag tror att de större lådorna _måste_ ligga i affären, så att barnen
åtminstonde får en mellanstor då och då (Man köper ju aldrig det allra
dyraste, eller hur...). Man måste kunna drömma om de stora lådorna (eller
spara till dom).

BlockCAD:  http://user.tninet.se/~hbh828t/proglego.htm
Gallery:   http://user.tninet.se/~hbh828t/gallery.htm