Re: Jönssonligans LEGO manick.
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Tue, 2 Jan 2001 09:05:00 GMT

Precis, Jönssonligan och Dynamit-Harry

Filmen börjar med att man ser månen och sedan panorerar de ner över spiran
till
Berns salonger där det första inbrottet sker. Jag har för mig att alla
filmerna
börjar mer eller mindre likadant, vilket är lite kul. Det kan man även skåda
hos
regissören Luc Besson som alltid börjar sina filmer med att svepa ofocuserat
över en yta för att sedan panorera upp för att man ska se vad man färdas
emot.
Likaså, en mer välkänd regissör, George Lucas, som börjar sina filmer med
att
filma tom (?) rymd (visserligen med stjärnor i bakgrunden) för att sedan
panorera
neråt, gärna mot en planet. Ibland kommer ett rymdskepp (rumskib? Fredrik?)
in i bilden och skjuter fräsande laserskott i ljudlös rymd. ;-)

Nåja, angående LEGO-kreationen; Jag tror att mycket är rejält trickat
eftersom
det avslutande momentet går ut på att en liten "klo" vrider om ett vred
(lås)
så att en dörr går upp. Det är ett lås av typen ASSA som är fjäderbelastat
och
normalt kräver lite fingerkraft för att man ska kunna vrida om det. Klon är
tillverkad av (om jag minns rätt) en vanlig 2x4-kloss på vilken två
2x4-plattor
är tvärställda, inkilade mellan knopparna (pluttarna, studdsen) på den undre
2x4-klossen. Alla som gjort en sådan konstruktion vet att den inte är
speciellt
stabil och inte klarar av några större påfrestningar.

Trappgåendet, däremot, är säkert inte trickat, däremot omfilmat ett flertal
gånger med större sannolikhet.

// Eric
++
Eric Hampusgård