Subject:
Darkages
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Thu, 5 Oct 2000 10:34:06 GMT

Hej!
Har lite "dötid" här så jag tänkte skriva lite...

Innan jag gick in i det stora mörka, så kunde jag varenda typ av Legobit
utan o innan. Vid ungefär varje ny katalog(typ en gång om året), så kom det
ett par nya annorlunda bitar som aldrig setts förut. Dessa blev alltid mina
nya favoriter. Bitarna blev alltid centrum i mina skapelser, och resten av
en modell byggdes "runt" dessa.(De sista tror jag var "stegarna" som finns
längst ut på vingarna på 6929)

Idag har jag lite problem med byggandet, eftersom det finns alldeles för
många nya bitar att hålla koll på... Det gäller att lägga ner lite tid på
att lära känna alla dessa nya bitar, för att kunna bygga något som kommer i
närheten av det man gjorde förr. Det har hänt en del på 18 år...

Den sista asken jag köpte tror jag var :6929 Starfleet Voyager. Sedan gick
jag in i det som kallas "Dark Ages", mestadels för att min kompisar började
titta snett på mig.. Brudar, mopeder och folköl skulle det vara  ;-)

När min äldste son var 2 så fick han ett Duplo-tåg av mig, och sedan gick
det av bara farten...
Jag har köpt alla satser som innehåller tåg eller räls till mina barn(6 och
3 år) och vi brukar bygga hallen full hemma, till min kära frus stora
förtret... (I år finns det nya tåg och en tunnel, *dregel*)

När den äldste fyllde 5 kände jag att det var dags för lite "real" Lego, och
införskaffade en lastbil med släp, det fanns två racerbilar på släpet också.
Snacka om att bli besviken... Vad skall man göra med släpet den dagen man
vill bygga något annat??? Ett avkopplat släp kanske!
Nä, nu bygger vi bara med det Lego som jag har köpt på annons, och den 3:e
del av mitt som är kvar sedan 70- och 80-talet.

Hur länge har "junioriseringen" pågått? Inte konstigt att Lego fick problem
med ekonomin...

*puritets/humorläge på*
Dessutom är det alltid en skam att på något sätt modifiera en Legobit.
Allting går att lösa, det är bara en fråga om vilja och kreativitet. Den
enda anpassningen som är tillåten är den genom olyckshändelse, då den därvid
skall återföras till originalskick antingen genom lim eller införskaffande
av ny.
*puritets/humorläge av*

Hade bara lust att skriva av mig lite ,förlåt om ni betalar dyr modemtid för
dessa funderingar/synpunkter.
Det skulle vara kul att höra andras synpunkter och erfarenheter.
(PS Dessutom gick de gamla gula stegarna, och gaffeltruckarna ALLTID sönder)
---
Joakim
jocke@arjay.nu