Subject:
Problem, Utmaning och Eric Sofie..någon som har koll?
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Wed, 20 Sep 2006 09:31:52 GMT

Hej

När jag skriver in sidan hit för att kolla om någon skrivit nått så kommer
http://www.lugnet.com/loc/se/?p=se automatiskt upp oavsett om jag tar bort det
senare så kommer det upp ändå första gången som jag trycker på enter...men
försvinner sedan till andra försöket...så det är inte min webläsare vad jag kan
se....någon annan som haft samma problem?

---

Jag har en liten utmaning till alla här...håller på att bygga en 6-axling robot
som jag tänker stoppa in nxt i när jag får tillgång till två lådor (eller så får
det bli de gamla rxc-erna så länge)...har byggt ett skal och förebilden är de
vanliga oranga ABB-robotarna....men jag är tacksam för hjälp och tips för att få
den så bra som möjligt. För att förklara lite om de 6 axlarna så är det främst
för att den rör sig i 6 leder ...eller axlar om man så vill.

1 Snurrar roboten
2 böjer vid basen strax ovanför 1:an
3 Är som en armbåge vid mitten av armen
4 vrider "handen"
5 Snurrar på "handen"
6 är själva handen som ska kunna gripa.

Det största problemet är utformningen av själva gripmekanismen för att den ska
kunna spänna vitt samtidigt som den ska ta liten plats men även att motorn om
den sitter utanför sista snurrplattan så vrids sladden om man snurrar på handen
(om man inte programmerar den till att alltid gå tillbaka så att den aldrig
snurrar totalt mer än ett varv åt endera hållet) och om man har motorn innan
(mest för att det är mer plats där) så snurras axeln som sluter handen när den
vrids vilket gör att saken som ev knips på plats lossnar.

Finns intresse av att lösa de mekaniska hindren så lägger jag gärna ut bilder.

Än så länge är det en prototyp i svart med en lösning på gripklo som jag är
hyffsat nöjd med men som ska utvecklas för att bli mindre och stabilare...har
bara tryckt ihop lite delar men den funkar.

Har snöat in på att använda dessa två bitar som bas i gripmekanismen.
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=70961
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=2989
Idén var att de skulle knipa mot varandra med hyffsad styrka men ändå kunna gå
så långt isär som möjligt ungefär som en skiftnyckel men med den skillnaden att
båda ska gå isär ...har lyckats ganska bra men har någon en idé om andra
lösningar med anra delar är det välkommet, har letat runt på brickshelf och
hittat några hyffsade lösningar men ingen som jag helt fastnat för...bland
annat:

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=22526
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=40149
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=116347
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=94709

Idén är att den ska gå i orange när den är färdig...har köpt upp så gott som
alla orange större beams som går att få tag på på bricklink...finns lite kvar
men det blir för dyrt iaf...beställde för aldeles för mycket igår.
Har någon oranga beams i storlekarna över 5 (tror bara de finns i 11 och 15) så
köper jag gärna större kvantiteter. Behöver typ 24 stycken så åtminstone 12 till
vore trevligt.

Ja jag vet att det är lite ironiskt att jag sålde alla mina oranga bitar för
några år sedan men det var ju itne technic iaf....

Mer bilder kommer...har bestämt mig för att prioritera in mer byggtid i
fortsättningen än vad som blivit innan...grabbarna växer och två går på förskola
4 timmar per dag varav minstingen sover 2,5....så den tiden kan man ju försöka
använda...

---

...och Eric Sofie...är det något som jag missat?
Jag har inte sett eller hört nått om att det varit några hostila inlägg tidigare
eller förstått det som ett bråk. Någon som har en kort resume?
Läste på highlightsen och vad jag förstår så verkar han lite hetsk och har
därför lätt för att bli ovänn med folk...är detta en korrekt tolkning?

Lek väl...och glöm inte att bygga.
Andréas