Re: Jag hade ju lovat mig själv...
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Thu, 22 Sep 2005 08:18:42 GMT

Jag blev klar med kranen i går kväll så jag fortsätter med recensionen. Kranen
är  förvånansvärd kompakt trots alla funktioner men inte så lång som jag hade
hoppats. Dessutom ser det ut som att tredje steget skulle kunna skjutas ut cirka
10 cm mer utan att sitta löst.

Även kranen saknar vred till vridningen utan det görs för hand som jag skrev om
tidigare. Varför? Det här är enda technickranen jag känner till som inte har
sånt. Nog skulle det gå att få till, jag menar basen ser ju likadan ut för båda
modellerna. Vidare så är kranen väldigt lätt. Det är fullt möjligt att köra om
kring med kranen fullt utfälld även om den pekar rakt åt vänster eller höger.

Detta är iofs bra då jag kände ett behov redan från början att göra kranen
betydligt längre. Det skulle gå bra att göra så men ändå ha kvar fordonet då det
är tungt och stabilt. Men nått måste göra att det faktum att basen till kranen
släpar i kranen när den svänger. Den måste vara jämnare men eftersom jag ska
bygga in vridning i den så är det inga större problem att fixa det också.

I allmänhet dock så är det en härlig modell men nog känns det som att LEGO kan
ta det lite lugnt med studless konceptet och gå tillbaka till det gamla. Visst
det går att göra bra saker med det men modeller gjorda med knoppar känns mer
gedigna och ser mer verklighetstrogna ut iaf när det gäller fordon.