Re: LTSOI (Lego-Träffs-Svar Och Inlägg)
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Tue, 8 Feb 2005 11:29:58 GMT

In lugnet.loc.se, Andréas Rootzén wrote:
In lugnet.loc.se, Tommy Eriksson wrote:

Om jag fattar rätt så menar du att det skulle gå att styra rcx:en med hjälp av
sändaren från tex "lortkrossaren". :D Hur. Det var ett tag sen jag höll på med
ris men nått sånt minns jag inte. ska nog ta och installera det igen och ta en
titt. förresten så har jag en supersonic rc också.

Njae...inte direkt egentligen men det ska gå.
Jag menar att du har tre motorer som du direkt kan styra och tre som du kan
styra med hjälp av sensorstyrning...kör emot motståndaren och låt tex en
trycksensor sköta utlösningsmekanism för skotandet ; )

Med hjälp av backväxlar kan en motor styra två envägsrörelser...vissa motorer
kan gå hela tiden som skydd eller för att komprimera luft.

Dock ska det ju gå att få rcx:en att reagera på den extra radiostyrda utgången
så att ett tryck aktiverar första programmet osv...men jag vet inte hur och jag
tänker inte använda det själv vad jag vet nu.

Dessutom så kan man ha engångsmekanismer som ulöses med hjälp av
beröring...detta och sensorstyrnignen gör ju även att man kan råka attackera en
vägg om någon puttar en men annars ska det funka bra.

Jag har två supersonic och två rcx men jag hinner nog bara bygga en.

Aha jag förstår. Tänkte väl om det ska gå att få den att lyssna efter
radiosignaler. Kanske med nån slags hemmybyggd sensor men annars går det inte.
Din idé är smart däremot. Hmm 4 motorer till vapen. :) Vad kan man ta.

Jag ska se om jag hinner få ihop nån stridsvagn men för det så måste jag hinna
bygga om min kanon. Den är inte direkt kompakt och kan inte laddas utan mänsklig
hjälp. Om jag bara hade en till dirt. det skulle va kul att ha den som chassi
och sen en supersonic mottagare till vapen.