Subject:
LTSOI (Lego-Träffs-Svar Och Inlägg)
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Tue, 1 Feb 2005 23:27:11 GMT

Nu var det tre olika träffinlägg som jag ville besvara så jag skrev ihop det och
har markerat början av alla mina kommentarer med en -

Detta för att slippa lägga in tre inlägg och för att de alla berörde samma
område.

/Andreas

Tobbe

Jag lirar hellre ULV än Brickwars. Tror tröskeln för att sätta sig in i
brickwars är för hög för att det ska bli lika tokroligt som ULV.

-Jo man bör nog vara intresserad helt klart...

Banan kommer självklart med om intresse finns för den aktiviteten!

Great ball tjosan hinner jag inte bygga något för, dessutom har jag inga >bollar.

-Jag har tre bollar som jag nog kan ta med om det blir nått

Hur många kanaler får jag använda till min eviL-robot? Kör med riktiga
RC-grejjer isf. och har fem tillgängliga. Låter rätt rimligt med mått & >vikt. Vi
kan skippa RCX helt, eller så låter vi det vara kvar om någon vill >programmera
en robot helt utan fjärrstyrning. Har några idéer och vill nog bygga flera
robotar. Men tiden...

-Tycker att legot får sätta standarden...en Legomottagare från supersonic eller
dirtcrusher (eller ja ni fattar) samt en rcx är vad man får ha.
Vill man använda en annan sändare så är det upp till var och en så länge man
inte är inne på de andras frekvenser. Har man mer kanaler så behöver
man ju merän en legomottagare och eftersom de har tre olika frekvenser
så kan det inte bli rimligt eftersom inte två kan ha två st...
sedan med eller utan rcx är ju valfritt.
Rent praktiskt så lär det inte behövas mer motorer egentligen...
säg att man har, som på bilen, styr och drivning och den motor över...
sedan kan det gå en massa motorer igång som gör samma sak om och om igen
(som man som motståndare kanske
bör passa sig för)...alla behöver ju inte kontrolleras hela tiden.
Det var lite för detta som jag satte maxvikten till att inte var torrvikt
för det kan ju bli en hel del batterier om man så vill.

Micromånbas var kul, frågan är om det blir lika bra igen?

-Gissar att ni kört detta tidigare...

Micro-nånting annat? Microstad vore nytt och fräscht? Kan skissa på en
vägnätsstandard, en nedkrympt variant av de vanliga plattorna bara.

Det är förresten rea på Supersonic nu:
http://shop.lego.com/product.asp?p=8366&cn=163&d=9&t=4

-Tror ändå att Hikmet är billigast men det är ju ett rakt tecken på att den
kommer gå ut innom kort.

Anders Isaksson

Instämmer. Brickwars är dessutom ingen åskådarhöjdare. ULV är KUL!

-Nä inte står man och kollar hela tiden iaf...blir det nått så får
det vara ganska kontrollerat och små trupper så att det händer nått
och inte tar för lång tid.

Micromånbas var kul, frågan är om det blir lika bra igen?

Den behöver nog vila ett tag.

Micro-nånting annat? Microstad vore nytt och fräscht?

Jag skulle vilja bygga Micro Castle, men jag har inte hunnit knåpa ihop
någon standardiseringsmall... En borg kan ju iofs. passa in i en stad också.

-Var nått uppe på lugnet för någon vecka sedan...någon som hade byggt en
microborg med massa hus i....hittade inte länken nu bara.

Hoppas jag kan komma (familj, släkten och allt det där...)

Tommy Eriksson

Skriv upp mig. Det är så typiskt. När man hittar nån i sin egen stad så var >bor
han, jo på andra sidna stan. Nåväl ska kolla vilka bussar som finns.

Ska flytta den 15 feb men kommer fortfarande bo i övre aggerud. Kan kanske >inte
hinna få ihop något men har dirt crusher ihopbyggd så jag kan ta med den. >alltannat är nerpackat.

-Sånt är störande...hade allt mitt nerpackat i nästan ett halvår
innan jag fick ordning på det igen ...och då flyttade jag en våning.

har kollat lite på det där great ball men känner inte riktigt för det. tänkte
bygga en egen kulmaskin med riktiga kulor istället. tyvärr kan jag inte göra
nått föräns om 2-3 veckor och det är inte alls kul.

gällande transport. finns det möjlighet att få skjuts från busstation.

robowars ställer jag gärna upp på. med 8369 så klart. :D

-Det spelar ingen roll vilken funkar med http://guide.lugnet.com/set/?q=rc
...kan köra med en gammal http://guide.lugnet.com/set/?q=radio
med hel bottenplatta men ideen var iaf att köra med en radiokontollerad
legoenhet och en rcx till detta som valbart tillbehör...skulle dock vara kul om
någon skulle vilja bygga en rcx-baserad sak som spankade alla
radiostyrda...funkar i teorin iaf även om det
känns som en fördel att kunna styra och ha med sin egen hjärna istället
för bara rcx...skulle dock vara knäckande om någon försökte och lyckades.
Ingen rcx ska få knäcka mig på det viset...inte efter allt gnäll från min sida
om att de inte är bra nog.
Givetvis så är det bara förslag och det är inte jag som bestämmer...så säg vad
ni tycker...jag vet inte ens om jag kan få ihop någon robot tills dess...även
om jag onekligen är sugen....och ja det vore bra om alla hittade på nått
kul namn på sin best efter förlaga av Tobbe ovan.