Re: RIS
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Mon, 26 Apr 2004 14:24:51 GMT

Hej Andréas,

jag ska komplettera lite det som Tobbe redan skrivit.

"Andréas Rootzén" <fralst@hotmail.com> writes:

Har planer att köpa en egen RIS inom en överskådlig
framtid och jag bara har kollat lite men inte helt
förstått skillnaden mellan Robotics Invention System 1.0,
Robotics Invention System 1.5 och Robotics Invention
System 2.0.  Okej några bitar skiljer men sedan är det
inte mycket mer

RIS 1.0 och RIS 1.5 skiljer sig i flera bitar,
kolla på Peeron.

...vad har man den optiska kabeln till som
följer med i 2.0?
...bara dekoration eller nått annat?

Det är den enda skilnaden mellan 1.5 och 2.0.
Jag tror man kan koppla upp MicroScout och andra VLL-baserade system
till USB tornet.  Kanske går det också att 'titta runt hörn'
med optiska sensoren, man jag har inte än använt det.
Det finns sådana kortare optiska kablar i de där Spybots
som anvädas just för det skäl.

Vad skiljer rcx:erna åt? Är det mer än mjukvaruändringar?

Det finns ingen skilnad i ROM av olika versioner.
RCX 2.0 sägs ha en lite annorlunda IR krets som
gör det möjligt att kommunisera med Spybots.

Jag har pysslat en hel del med RIS skolversionerna och där
är vad jag förstår ett annat program

Robolab?

och jag vet inte helt om jag ska satsa på att köpa en pga
att de aldrig går exakt som jag vill...de svänger så gott
som alltid åt något håll...

Det är helt normalt.

kan bero på att jag inte är bäst på att programera men jag
skyller en hel del på några nötter hos lego som envisas
med att sekunder är bättre än strömmängd...

Det är inte så enkelt att hålla read på strömmängd,
och sen tror jag det skulle inte lösa problemet med svängning.

så lagom kul då batteriernas kondition bestämmer mer än
det man programerat.

Jag vet inte om det går med LEGO-mjukvara, men de andra
(NQC, Lejos, BrickOS) kan läsa ut batteriespänning.

Sett lite tips om hur man kan göra om det
genom att öppna och fixa till rotatiosensorerna men jag
vågar nog inte ge mig in i sånt.

Då kan den köra lite rakara, riktikt rakt blir det bara i matematiken.

Funderar även på en vision comand...är den värd pengarna?

Det beror på priset.
Det är en ganska dålig webkamera med LEGO studsar och några technic-hål.

...vad kan man göra med den?...

Med mjukvaran kan man reagera på motion eller färg i delar av bilden,
med det funkar bara på gamla versioner (~98) av MS-Windows.
Kanske ochså på Linux med Java Vision API och Lejos,
men jag har inte än gjort det, det lär vara inte så enkelt.

Jürgen

--
Jürgen Stuber <stuber@loria.fr>
http://www.loria.fr/~stuber/

Please always send email as plain text.
Email sent as HTML will be filtered and read later, or may get lost in spam.