Re: RIS
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Mon, 26 Apr 2004 12:31:32 GMT

In lugnet.loc.se, Andréas Rootzén wrote:
1.0, Robotics Invention System 1.5 och Robotics Invention System 2.0.

1.0 har strömingång för batteriadapter på RCXn, precis som DACTA-versionerna.

1.5 saknar detta.

2.0 saknar även den adapterpluppen men kommer med ett USB-IR-torn istället för
de seriella som skeppades tidigare.

Sen skiljer någon enstaka bit och programversionerna av programmeringsverktyget,
men det använder jag inte så det kvittar för min del.

Okej några bitar skiljer men sedan är det inte mycket mer...vad har man den
optiska kabeln till som följer med i 2.0?...bara dekoration eller nått annat?

Ingen aning? Det går att koppla ihop MicroScout med RCX på något sätt med optik.

Vad skiljer rcx:erna åt? Är det mer än mjukvaruändringar?

Som sagt, 1.0 har strömplupp men inte de nyare.

Funderar på om jag ska köpa nytt eller om man ska satsa på begagnat om det dyker
upp nått ...kommer ju med jämna mellanrum.

Hittar du något till bra pris begagnat är det väl bara att slå till. Jag och
Harri hade tur och köpte 1.5 direkt från s@h för ~600,- i höstas.

Jag har pysslat en hel del med RIS skolversionerna och där är vad jag förstår
ett annat program och jag vet inte helt om jag ska satsa på att köpa en pga att
de aldrig går exakt som jag vill...de svänger så gott som alltid åt något
håll...

Motorerna är olika, en del går lättare än andra. Jag brukar kompensera i
mjukvara genom att pausa en motor någon hundradel med ett visst intervall. Bäst
är att använda två rotationssensorer.

kan bero på att jag inte är bäst på att programera men jag skyller en hel
del på några nötter hos lego som envisas med att sekunder är bättre än
strömmängd...så lagom kul då batteriernas kondition bestämmer mer än det man
programerat. Sett lite tips om hur man kan göra om det genom att öppna och fixa
till rotatiosensorerna men jag vågar nog inte ge mig in i sånt.

Det ska väl inte behövas? Det där med batterierna är trist och inte mycket att
göra åt. Har ett vagt minne av att de mer avancerade firmwaren kan känna av hur
mycket kapacitet det är kvar i batterierna, då kan man kompensera en del för
det.

Annars är det Duracell Ultra och liknande som gäller. De ger mycket kräm länge
och tvärdör istället för batterier som gradvis blir sämre.

Funderar även på en vision comand...är den värd pengarna?...vad kan man göra med
den?...

Det är i princip en webkamera men mjukvaran funkar bara (?) på Windows '98 så
jag har inte lekt speciellt mycket med den. Tror det är lite yxigt allting.

Hälsar,