Re: Omdesign av sets och inventories på peeron
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Wed, 10 Mar 2004 11:25:49 GMT

"Ralf Jonasson" <raffej@telia.com> wrote in message
Om man som jag kanske mer samlar och bygger av de bitar jag får från de • sets jag
skaffar, än köper en massa lösa bitar tittar man ju en del på Peeron osv.
Nu har jag funderat på två saker.. moraliska vill jag inte kalla dem, mer
filosofiska kanske..

Ok =)

Hur ska jag bete mig när jag hittar uppenbara klantigheter av LEGO? Ta tex • 6073
Liten riddarborg. Den röda porten är inte symmetrisk för fem öre och den • går att
bygga mycket snyggare. Ska jag göra det, eller följa LEGOs anvisning till • fullo?
Vad tycker ni?

Vad tycker du själv? Du får följa dina egna känslor, vad stör dig mest:
Taskig symmetri eller att det inte blir "LEGO-troget"?
Vem bygger du för, och i vilket syfte?

Mitt andra problem är att jag har den rätt sällsynta 1593. Den är ju en
kombination av två andra, 6929 och 6880. Detta medför att det följde med • bitar
som inte används och som faktiskt inte är med på Peerons lista. Ska jag • göra mig
av med de bitarna om jag inte behöver dem, eller ska jag spara dem bara • "för att
de ska vara med"?

Hmm... gör dig av med dem du. Om du klarar det alltså. =)
Men lita inte för mycket på Peeron, där finns massor av felaktigheter. En
del inventarielistor är utförda genom att någon har analyserat ritningarna
istället för att bygga själva modellen och sedan inventera denn.

Ska jag vara riktigt ärlig så är jag själv snäppet värre.. jag mår illa om
jag vet att bitar blandats mellan olika set.. fastän bitarna är identiskt
lika. *s*
Men det fick jag jobba mig av med.. det gick inte att hålla koll på det till
slut.
/J