Re: Recension: Star Wars-Lego
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Fri, 10 Dec 1999 20:14:40 GMT

Eric Hampusgård skrev i meddelandet ...
Jag tänkte recensera några SW-byggen som jag haft nöjet att träffa
på.

1. Naboo Fighter (7141)
   http://www.lugnet.com/pause/search/?query=7141-1
   Ett trevligt bygge med några intressanta lösningar. Lite väl
   skramligt i min smak då sidomotorerna sitter fast med varsina två
   Technic-sprintar. Längst bak sitter en gul antenn som är lite väl
   lång och sprötig. Den tar lätt bort lekkänslan. Hela den bakre
   konen sitter dessutom endast fast i en technicsprint så den
   roterar vilket jag inte tror att originalet gör. Det medföljer
   fyra figurer (Anakin, R2D2 och två Battle droids). Bitmässigt (för
   bitsamlare) innehåller den mycket gult och ljusgrått, en bra
   uppsättning bitar. Betyg: utseende 4, utförande 2, byggkänsla 4.

2. X-wing Fighter (7140)
   http://www.lugnet.com/pause/search/?query=7140-1
   Ett mycket trevligt bygge, väldigt likt och i ett piffigt
   utförande. De fällbara vingarna ger en gedigen känsla och stora
   lekmöjligheter. De lastutrymmen man kan se i filmerna finns med
   och även en servicemodul till hangaren (en mekare med verktyg och
   bränslevagn). Bygget innehåller många bra bitar, mycket ljusgrått
   men även många sluttande bitar i mörkgrått. Fyra figurer (Luke och
   hans polare i orange flygdräkt, R2D2 och en mek i ljusbrunt). Två
   småsaker är lite irriterande; Landningsställen bör tas av när man
   flyger (leker) med modellen för de sitter löst. Dessutom tar
   vingen i marken i nedfällt läge när X-vingen är parkerad (fast då
   ska ju vingen vara uppe egentligen). Betyg: utseende 5, utförande
   5, byggkänsla 5. Jag är helnöjd.

Instämmer. Jag njöt av att bygga modellen. Det som jag tycker är ett problem
är att "elden" från motorerna faller av ganska lätt. Dessutom är det inte så
kul att svooscha runt X-vingen, men den gör sig utmärkt som dammsamlare :-)
(med detta menar jag inte att modellen är tråkig, men att den gör sig bra på
en hylla)

3. Snowspeeder (7130)
   http://www.lugnet.com/pause/search/?query=7130-1
   Även snöloppan är ett mycket trevligt bygge med en hel del
   intressanta lösningar. Snowspeedern har samma snäppklossar som
   X-vingen har för att fälla sina vingar. Skillnaden är att
   Snowspeedern har fasta (men vinklade) vingar. Motorerna har ett
   elegant och modelltroget utförande med bromsklaffar och allt. Det
   enda som irriterar lite är den fladdriga akterkanonen. Tre figurer
   följer med (Luke och skytten i orange flygdräkt samt Han Solo i
   beige Hoth-vinterdräkt med rymdkikare och allt). Betyg: utseende
   5, utförande 4, byggkänsla 5. Ett kalasbygge.

Jo, kanon är lite väl skranglig. Ett plus går till akterskytten, som har ett
"smiley"-ansikte. Det är allt för sällan man ser något sådant nuförtiden.
Tyvärr sitter ögonen lite för tätt...

4. Speeder Bikes (7128)
   http://www.lugnet.com/pause/search/?query=7128-1
   Ett litet, men intressant bygge. Man får en helmystisk palm och
   Luke med svar-grå Endor-kostym (och lasersvärd) som hukar sig för
   två speederförsedda Endor-troops (ursäkta
   svengelskan). Svävarcyklarna (?) är naturtrogna i stor grad, lite
   för långa spröt men vem vet det? ;) Snygg design i mörkbrunt och
   mörkgrått. Det är även kul att det är ett litet bygge så att man
   kan köpa många av dem för att få ihop en mindre armé av
   Speedertroopers. De är inte alls lika Stormtroopers eller
   Snowtroopers, som man hellre vill ha, men de duger till en
   början. Betyg: utseende 3, utförande 4, byggkänsla 3.

Jag tycker om palmbladen och de två styrena man får med -de passar bra när
man bygger små snabba rymdskotrar. Att det fanns Stormtroopers, Snowtroopers
och Speedertroopers hade jag ingen aning om (jag kallar alla för
stormtroopers) men så är jag ingen Star Wars-freak heller. De bruna
klossarna är kul att få. Det enda problemet är:
Var gör man av ljussabelbladet när sabeln är avstängd? De andra rymdskeppen
har små luckor osv. för detta ändamål, men inte här.

--Tobias

--
// Eric
--