Recension: Star Wars-Lego
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Thu, 9 Dec 1999 13:37:20 GMT

Jag tänkte recensera några SW-byggen som jag haft nöjet att träffa
på.

1. Naboo Fighter (7141)
    http://www.lugnet.com/pause/search/?query=7141-1
    Ett trevligt bygge med några intressanta lösningar. Lite väl
    skramligt i min smak då sidomotorerna sitter fast med varsina två
    Technic-sprintar. Längst bak sitter en gul antenn som är lite väl
    lång och sprötig. Den tar lätt bort lekkänslan. Hela den bakre
    konen sitter dessutom endast fast i en technicsprint så den
    roterar vilket jag inte tror att originalet gör. Det medföljer
    fyra figurer (Anakin, R2D2 och två Battle droids). Bitmässigt (för
    bitsamlare) innehåller den mycket gult och ljusgrått, en bra
    uppsättning bitar. Betyg: utseende 4, utförande 2, byggkänsla 4.

2. X-wing Fighter (7140)
    http://www.lugnet.com/pause/search/?query=7140-1
    Ett mycket trevligt bygge, väldigt likt och i ett piffigt
    utförande. De fällbara vingarna ger en gedigen känsla och stora
    lekmöjligheter. De lastutrymmen man kan se i filmerna finns med
    och även en servicemodul till hangaren (en mekare med verktyg och
    bränslevagn). Bygget innehåller många bra bitar, mycket ljusgrått
    men även många sluttande bitar i mörkgrått. Fyra figurer (Luke och
    hans polare i orange flygdräkt, R2D2 och en mek i ljusbrunt). Två
    småsaker är lite irriterande; Landningsställen bör tas av när man
    flyger (leker) med modellen för de sitter löst. Dessutom tar
    vingen i marken i nedfällt läge när X-vingen är parkerad (fast då
    ska ju vingen vara uppe egentligen). Betyg: utseende 5, utförande
    5, byggkänsla 5. Jag är helnöjd.

3. Snowspeeder (7130)
    http://www.lugnet.com/pause/search/?query=7130-1
    Även snöloppan är ett mycket trevligt bygge med en hel del
    intressanta lösningar. Snowspeedern har samma snäppklossar som
    X-vingen har för att fälla sina vingar. Skillnaden är att
    Snowspeedern har fasta (men vinklade) vingar. Motorerna har ett
    elegant och modelltroget utförande med bromsklaffar och allt. Det
    enda som irriterar lite är den fladdriga akterkanonen. Tre figurer
    följer med (Luke och skytten i orange flygdräkt samt Han Solo i
    beige Hoth-vinterdräkt med rymdkikare och allt). Betyg: utseende
    5, utförande 4, byggkänsla 5. Ett kalasbygge.

4. Speeder Bikes (7128)
    http://www.lugnet.com/pause/search/?query=7128-1
    Ett litet, men intressant bygge. Man får en helmystisk palm och
    Luke med svar-grå Endor-kostym (och lasersvärd) som hukar sig för
    två speederförsedda Endor-troops (ursäkta
    svengelskan). Svävarcyklarna (?) är naturtrogna i stor grad, lite
    för långa spröt men vem vet det? ;) Snygg design i mörkbrunt och
    mörkgrått. Det är även kul att det är ett litet bygge så att man
    kan köpa många av dem för att få ihop en mindre armé av
    Speedertroopers. De är inte alls lika Stormtroopers eller
    Snowtroopers, som man hellre vill ha, men de duger till en
    början. Betyg: utseende 3, utförande 4, byggkänsla 3.

--
// Eric
--

Eric Hampusgård (MCsE)