Re: HOWTO: International Money Order from Sweden
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Thu, 18 Nov 1999 13:00:58 GMT

Eric Hampusgård skrev i meddelandet ...
Hej!

Är det någon av er som har erfarenhet av att skicka "lite" pengar till USA?
Jag ska skicka i storleksordningen $25 och har blivit föreslagen att använda
International Money Order (IMO) som är en sorts check som ställs ut till
mottagaren. Problemet är att jag hittar ingen som kan utfärda en sådan i
Sverige.

Posten vill ha 130:- för att skriva ut något liknande men jag vill inte
betala
70% extra betalningsskatt till de utsugarna för att skica pengarna. Banken
vill ha 80:- för att göra en överföring till en internationell bank.

Jag kan inte betala via kort och jag har inget bankkonto i USA att sätta in
pengarna på.

Några tips?

Jag har ingen bra lösning för närvarande. Tänkbara alternativ är:

- Bekant som just skall åka till Staterna
- Internationellt gångbar plastbit
- Checkar? Lägger kostnaden på mottagaren! 100:- tar
  bankerna här hemma för att lösa in en utländsk check

  (Kul när checken är på $25)
- Kontanter i brev - delvis olagligt, och osäkert
- "Factoring Service" - någon annan som har bra metoder
  går in som mellanhand för en mindre kostnad. Kan vara
  någon i ett företag som har mycket utlandskontakter etc.
  Se upp för ekonomiska gråzoner!
- Betalning 'in natura'. Om mottagaren accepterar det, så
  kan de löna sig. Men betänk att porto är dyrt! Colin &
  Wanda kostade 100:- att skicka som 1kg brev till Skottland!

BlockCAD:  http://user.tninet.se/~hbh828t/proglego.htm
Gallery:   http://user.tninet.se/~hbh828t/gallery.htm