Re: Robotar
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Wed, 27 Sep 2000 20:43:23 GMT

In lugnet.loc.se, Tobias Möller writes:
Är det någon som kan ge mig tips på hur man bygger
funktionella/häftiga/innovativa robotar?

Om man tycker att man kan bli bättre på något så brukar det i största allmänhet
vara bra att träna på olika sätt och att titta på bra exempel.

Brukar du titta i mindstorms innovations-databas, där finns nog exempel på det
mesta i robotväg numera. Att titta på bilderna och försöka bygga en likadan och
försöka förbättra låter som något skulle passa dig.

Att göra en robot som klarar "mission 009" (mindstorms hemsida) kan nog också
vara roligt och givande.

Ska jag lära mig NQC (programmerar i RCX-kod)?

Robotarna blir nog inte automatiskt bättre för det, men att lära sig NQC kan
nog vara givande i största allmänhet.

Ska jag köpa extra TECHNIC-askar, när de är på rea?

Gott om delar underlättar.

Några bra tips över huvudtaget, jag är så *dålig* på mekanik, jag skulle
aldrig kunna bygga en Mibo, t ex.

Ta och bygg dina TECHNIC satser igen men utan att titta i byggbeskrivningen den
här gången. Titta bara på kartongen :-)

Finns det några böcker som är bra att läsa? Att låna böcker på
biblioteket om enkel teknik (ångmaskiner, traktorer, växellådor etc),
och försöka kopiera sakerna där i LEGO, kan det vara något tror ni?

Jag tror att du har roligare om du bygger olika grejor.

Rgds