Re: FOTY: Flera gamla legon!
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Thu, 18 May 2000 21:32:13 GMT

Tobias Möller skrev i meddelandet ...
Flera gamla "legogubbspaket" [...] -92 [...]

Jag kunde inte låta bli att reagera på uttrycket 'gamla' :-)

Häromdagen fick jag ett brev från Danmark, med tre Legobitar (som 'betalning'
för BlockCAD). Brevskrivaren, en äldre gentleman, beskrev hur han hade skaffat
Lego åt sin dotter 1949 - det fanns ännu ingen affär i hans hemtrakter som
förde Lego, så han hade beställt direkt från Lego A/S. Det finns inte mycket
likhet mellan dessa gamla museiföremål och dagens Legobitar. Dom gamla (av
Cellulosa-acetat) är skeva och vinda, har konstiga spår i sidorna (för att
fästa fönster) och sitter inte alls ihop längre -  tur att det finns något som
heter produktutveckling. Men det är ju kul att ha dom, tyckte jag.

IVFSH (I Vilket Fall Som Helst) så är de bitarna åtminstonde 40 år äldre än
dina 'gamla' fynd.

Döm sedan om min förvåning när min fru tittade på dom och sa "Jag har nog en
påse sådana där undanstoppade någonstans". Och visst var det så - en plastpåse
med c:a 50 stycken liknande bitar grävdes fram ur gömmorna (det var nog dom
skitigaste Legobitar jag har sett!). (Nä, min fru är inte _så_ gammal, hon
hade fått dom av sin kusin)

Historikerna på lugnet.general har upplyst mig om att just den sortens bitar
slutade tillverkas 1957, så nog har de några år på nacken.

--
Anders Isaksson (Som också börjar ha några år på nacken)
BlockCAD:  http://user.tninet.se/~hbh828t/proglego.htm