Re: Off Topic: Modelltåg i RL
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Fri, 14 Apr 2000 18:39:57 GMT

Eric Hampusgård skrev i meddelandet ...
Hej vänner!

Är det någon av er som pysslar[-lat] med modelltåg [icke-lego] i skala?

Jag funderar på att bygga en anläggning parallelt med min lego-bana men
jag vet inte vilket märke och vilken skala jag bör satsa på. Jag har fått
tipset att satsa på Märklin Digital och deras treledare med växelström.

Skalan borde väl vara ungefär 0 (Noll) för att motsvara LEGO, vilket betyder
32mm spårbredd om jag inte minns helt fel. 'Riktiga' modelltåg i den skalan är
både STORA och DYRA. Kräver ett helt våningsplan för att få plats med nånting
(Åk till Hamburg, alldeles intill Hauptbahnhof finns en av världens? största
0-anläggningar).

Jag skulle förslå någon smalspårsvariant, som kör på H0 (HalvNoll) spår - då
är det åtminstonde teoretiskt möjligt att få plats med en bana (men du kanske
har en herrgård med gott om plats?).

Det svåra är att få tag i rullande material i lämplig storlek - men du kan ju
bygga själv :-)

Ett annat rimligt alternativ kanske vore att bygga en bana i N eller Z, och
låta den föreställa en 'Folkparksjärnväg', alltså en sådan där liten bana som
barnen precis får plats att åka med i. Radien på böjarna blir riktigt OK i dom
här skalorna (Z kan man ha i en skrivbordslåda).

Vill du vara riktigt 'camp' skall du använda TT-skala (mellan H0 och N). Men
då tror jag du måste ha försänkningar i Ryssland och gamla Östtyskland - det
har aldrig funnits särskilt många tillverkare i den skalan (En fin anläggning
finns (fanns?) på västkusten, någonstans mellan Uddevalla och Strömstad -
Småröd kallade den sig när jag passerade senast).

'Riktiga' modelltåg är DYRA. Även jämfört med LEGO!

Själv har jag kvar min gamla Fleischmann-bana, och har kompletterat på senare
år med Lima, som är (var?) ett hyggligt lågprismärke (lågpris relativt sett).
Just nu är allt nerpackat, barna är inte i rätt ålder, och huset är för litet.

Eftersom jag startade med Fleischmann hyllar jag givetvis två-räls matning
(och enbart analogt :-))

Skall man vara realist, så är det väl så att det finns bara Märklin och
Märklin att välja på nu för tiden.

Lämplig litteratur (finns på biblioteket):

- samlade årgångar av Allt om Hobby
- Diverse modellböcker av Jan Jangö
- Rutger Fribergs (?) böcker om digitala tåg (speciellt om man vill bygga
elektronik själv)
- Model Railroder
- etc. etc.

BlockCAD:  http://user.tninet.se/~hbh828t/proglego.htm