Re: Min första månbas-modul
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Wed, 15 Mar 2006 23:38:35 GMT

In lugnet.loc.se, Tore Eriksson wrote:
In lugnet.loc.se, Andréas Rootzén wrote:
In lugnet.loc.se, Tore Eriksson wrote:
Vad tycks förresten om mitt första allvarliga steg mot en egen dedikerad
LEGO-hörna?
http://web.telia.com/~u66203131/pix/LEGO_Corner.jpg
Hyllmaterialet är uteslutande containerfynd. Ju billigare man kan skapa ett
funktionellt hyllsystem, desto mer pengar blir det över att köpa Lego för...! :)

Nja jag är nog lite mer för det estetiska...även om det kostar lite mer.
Har haft hyllor som jag byggt helt själv som nästan rasat över mig...men börjar
komma lite dit jag vill... planerar att bygga upp mitt inventarie (den
småsorterade delen iaf) kring:

http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=33E7A8360C9340B7BBF41D778D06E917666317&CatPath=Eq0q121q173&IsCampaign=N&WAGID=17148&NoCache=2006%2D03%2D14+01%3A03%3A41

Det smidiga är att alla facken är utbytbara så att de går att lyfta ur och ändra
lite beroende på vad man behöver i sin låda, typ projektbaserat.
Dessutom så kostar det inte så mycket extra att få en hållare för 4 lådor när
man väl köper ett gäng. Detta underlättar för både transport och stapling av
många lådor, som det är nu så är det alltid i nedersta lådan som jag ska ha
saker...

Oj, säger jag bara. Jag har en känsla av att vi lever i två totalt skilda
ekonomiska verkligheter. RAACO-systemet verkar iofs praktiskt, men *helt*
orealistiskt med tanke på priset - nästan tio kronor per fack/låda! Det blir
mycket Lego för priset av bara en box. Och hur många boxar behövs innan det
börjar bli någotsånär praktiskt...?

Vad gäller månbaser så är det alltid kul att testa igen...även om jag just nu är
mer inne på underjordiska bostadskomplex när det gäller den biten av
byggande...men som vanligt för min del är det mest i huvudet då jag inte hinner
bygga nått som det är...bara köpa och sälja (om ens det hinns med).

/Andreas

Det är lustigt det där. För mig går det i helt klart i perioder, vad jag sysslar
med när det gäller Lego-hobbyn. Nu har jag haft en rätt så intensiv period av
programmerande med inriktning på animationer, men så kände jag att jag behövde
ett break och sedan någon vecka tillbaka har jag byggt Lego-hörnan och
månbas-modulen. Men tack vare Lego-hörnan har jag äntligen fått möjlighet att
börja sortera Legot på allvar, så nu lutar det åt att det mest blir sortering en
tid framöver. Fast modulen ligger ju mitt på arbetsytan under sorterandet så
sannolikheten är mycket stor att jag hittar någon bit som passar bra till
modulen. Kanske den inte finns i LDraw, ja, då måste jag ju stanna upp i
sorterandet för att modellera den. För när allt kommer omkring, så bygger jag ju
modulen för att göra en virtuell version av den att använda vid animeringen.
Allt hänger ihop, som Legobitar i ett bygge...

:)
/Tore

Angående Raaco...
Själv har jag köpt mig ett stort skåp hur det här sortimentet:
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=B802316020C84491839A21637647DAFE958629&CatPath=0q163q169q210&VMAction=0&CampPath=&SelectedWAG=17876&IsCampaign=N&NoCache=194901,5#N0q163q169q210

Ett skåp har 60 ganska stora lådor, som man kan dela av med plasbitar man får
med. Varje låda är aningen djupare än en 16L technic-balks längd. Betydligt
billigare - 2:50 per fack ungefär.

Det blir ofta att man bygger lite smått medan man sorterar och hittar udda
bitar. Jag sorterade om bland runda bitar och minifig-verktyg, och resultatet
blev ett par robotar: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=172443.

/joel