Re: Legoköp på nätet.
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Fri, 21 Jan 2005 05:07:21 GMT

"Tobbe Arnesson" <StPnAtM@lotek.nu> wrote in message
news:IAM6Jq.1M8B@lugnet.com...
Hur mycket beställde du för, om man får fråga?

Aldrig hört talats om någon som handlat för mindre än 500,- som fått • betala
moms, tull och avgift. Runt tusenlappen tycks det vara ungefär 50/50 som
"slipper" undan.

Det där med flera personer i samma paket kräver att tullen lätt kan • identifiera
att det är fråga om flera gåvor eller paket. Dvs. "högarna" måste • packeteras
separat, helst med namn, och läggas i en gemensam kartong.

Läs mer på Tullverkets hemsida: http://www.tullverket.se/se/

/T

Jag tror att nyckeln ligger i "hur" det postas på andra sidan Atlanten...
Själv har jag lyckats få betala 250 spänn extra för att lösa ut en klocka
jag köpte för 200 på Ebay.. =)
Klockan kom på lastbil och levererade till dörren..

Men det har jag lyckats undvika alla andra gånger.. Se till att fråga "hur"
det postas innan ni handlar.. och av VEM ni handlar. Handlar ni av ett
företag, eller av någon som likt en privatperson i Sverige redovisar moms
etc så ligger ni illa till i avgiftsfrågan.

Å andra sidan har jag fått prylar ifrån Japan levererade till dörren och
inte betalat 5 öre extra..

När jag själv skickar till USA så skickar jag det som "brev".. då slipper
man fylla i en fet-stor blankett. Denna blankett gör att man måste
specificera vad om är i etc. Viktigt för försäkringsfrågan, men det har
aldrig försvunnit nåt hittils. Man blir förvånad över hur stora saker man
kan skicka som "brev"..
/J