Subject:
Legoköp på nätet.
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Wed, 19 Jan 2005 12:49:32 GMT

Halloj vi var inne på det där med tullar och sånt för ett tag sedan.

Råkade ut för min första idag.

Är det man beställt dyrare än 200 kr (med frakt) så får man betala 25% moms och
är det Lego så får man betala ytterligare 19% i strafftull och till detta ska
läggas att man dessutom får betala 63 kr i expavgifter (med moms).

Det enda som gäller är om man är flera som köper tillsammans som Tobbe nämnde
och gränsen är då 200 kr per person (500 per person vid gåva).
Det måste då vara minst lika många saker som personer.
(Lite konstigt dock då svensk lag medger samäganderätt och till och med har
speciella lagar om detta...men men)

Frågan som jag nu har är om vi som Legofans skulle köpa allt gemensamt om detta
då skulle vara lagligt?
Ex En person står med som adressuppgift. Alla beställer sina saker prexis innan
en "terminsträff" och när vi träffas så delar vi upp våra paket som vi ska ha
dem. Om alla beställer var för sig men bara använder andras namn så kan jag
medge att det är att utnytja systemet men om alla skulle beställa någon del var
i paketen så kan 20 personer beställa sina delar i 20 olika affärer och det
gäller då bara att alla håller sig under sina 200 eller lånar av andras summa då
det inte är viktigt vem som köper vad eller dess värde utan bara hur många som
är med på det och ska ha del i det.

Det kan inte bli lätt att administrera men det skulle funka.
Skulle dock vilja se den följesedeln med namnen som beställare...så jag vet inte
ens om det funkar...men använde vi SweLug med allas namn under så ...
UBL är ett ställe som har en hel del bitar av intresse (jo en hel del grått oxå)

Toy Brick Brigade hade ett meddelande i sin splash där de skrev att det inte
ställer upp på några försök att undgå tull med ex "gåva" så det var kanske inte
någon direkt överraskning för min del men lite dyrköpt kanske.
Har aldrig försökt att få någon att skriva gåva tidigare men har dock fått flera
paket av olika värde där de använt just denna ruta.
Smidigast är nog att försöka beställa från europa...

/Andréas