Subject:
Lego kopiator
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Wed, 15 Oct 2003 11:16:27 GMT

Fick hem massor med Lego förra veckan, Back-Hoe, RIS, Pneumatic mm. mm. så jag
har äntligen kunnat börja bygga på allvar. Började med att bygga Back-Hoe och
satte sedan in en kompressor i den. Finns bild från detta på mitt
brickshelfkonto. Sedan plockade jag isär Back-Hoe och försökte lära mig använda
alla de nya typerna av Technicbitar. Helt nytt för mig att bygga med liftarms -
det kommer helt klart att ta ett tag att lära sig denna teknik. Hursomhelst -
jag byggde en prototyp till en Legokopiator som skall klara A4.

De två A4 papperna ligger bredvid varandra - över dessa åker en läs- och
skrivenhet på en balk. Läsenheten består enbart av ljussensorn som kommer med i
RIS-satsen. Skrivenheten består av en blyertspenna som "hamras" mot pappret likt
nålen i en matrisskrivare. Prototypen fungerade hyfsat men blev mycket ostadig.
Eftersom skrivenheten skapar en hel del vibrationer så dansade läsenheten runt
litegrann och gjorde kopian minst sagt dålig om man inte stabiliserade alltihop
med en hjälpande hand. Vad gäller pappersmatningen så fungerade den inte
överhuvudtaget. (denna är borttagen för skrotning på bilden)

Nu har jag byggt en ny skrivenhet. Mindre, lättare och nästan helt rekylfri. För
att öka stabiliteten blir det två bärande balkar på den nya versionen av
kopiatorn som dessutom blir lägre och kompaktare för att motverka svajandet i
vändningarna. Läshuvudet har jag förbättrat genom att minska den yta som "ses"
av ljussensorn, detta gav avsevärt högre upplösning i mina tester.

Jag funderar på att krympa ned formatet till A5 då kopiatorn är allt annat än
snabb, dessutom kanske saker och ting blir lite smidigare om jag lyckas lära mig
NQC. Lego-språket är riktigt svampigt att jobba med...

Bild på prototypen med det gamla skriv och läshuvudet finns här:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=543373
Finns även en del andra nya bilder upplagda, blandannat på min fyrbenta walker
som inte fungerade...

Fler bilder kommer under byggets gång. Kommentarer och förslag mottages
tacksamt.