Re: Bricklink, 913 och Mindstorms
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Thu, 28 Aug 2003 16:44:49 GMT

In lugnet.loc.se, Ralf Jonasson wrote:
Numer kommer alla mina privata e-mail även till jobbet. Hade jag haft det
idag, hade jag kanske över bild-biten från 926, men någon hann före.. illa..

nästa ämne:
När jag får min digitalkamera om nån dag, kommer det att finnas bilder på
brickshelf hur 913 i Classic Space skulle sett ut om den funnits.. kanske
inte så mycket att visa, men nåt ska vara den första..

Sista ämnet
Såg en post om Mindstorm billigt. Vad är Mindstorms egentligen? Har ju varit
ifrån Lego i sisådär 15 år..

==============================
Ralf Jonasson
raffej@telia.com
==============================

Välkomen tillbaka till LEGO då, det var på tiden ;)

Mindstorms är Legos "robbot"-serie eller vad man ska kalla det. Det rör sig om
microprocessorer inbyggda i legobitar typ. De finns några olika varianter från
de enklaste microscouten som finns i DSDK (9754) och DDK (9748) till den mest
avancerade RCX som finns i RIS (9719, 9747, 3804 alla tre är i princip samma
sak).
Oftast är det just RIS (Robotic Invention System) och RCXen som avses med
Mindstorms.
RCXen har tre utgångar som man kan koppla in motorer eller lampor på. Den har
också tre ingångar som man kan koppla olika sensorer på, tex ljussensor eller
"touch-sensor" (kom inte på nån bra svensk översättning). Man kan sedan
programmera RCXen att reagera på olika sensorinput.

Det var den korta introductionen till Mindstorms, hoppas det klargör saken något
:)

/Henrik