Re: SweLUG hemsida, förslag?
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Mon, 23 Dec 2002 14:37:31 GMT

Jag tror det är bäst att hålla sidan på endast ett språk av administrativa

Beror givetvis på vilken målgrupp vi har för sidorna. Är det en 'show off'
riktad mot hela världens AFOLs, eller är det i första hand en 'värva nya
svenskar'-sida?

Prio ett är att värva och organisera svenskar.

Vi får ju tänka på övriga Norden också, skall vi vara gemensamma måste vi
tänka på att svenska inte är gångbart i hela Finland, medan engelska är
obligatoriskt i alla ländernas undervisning (?).

Prexis. Därför jag väger över mot engelska, samtidigt som det är en bonus
att resten av LEGO världen kan läsa det (nästan iaf.).

Eventuellt kan man tänka sig en tvåspråkig variant av ingångssidan, med
resten av systemet på engelska, plus (som du redan har skrivit)
nybörjarguide på svenska/övriga nordiska språk.

Eller så skriver man sidorna på svenska och engelska, kanske går att göra
sidorna tvåspaltiga, en för var språk?

http://www.lotek.nu/swelug/

Vad finns det för begränsningar där? Bandbredd?

Begränsingar: I princip inga.
Bandbredd: Osäker, har tagit ned filer med c.a. 400 kb/s men då var det nog
annat som bromsade. Ligger på Banverkets nät.

Jag kan även vara kontaktperson för nybörjare men bara på e-mail då jag lider
av telefonstress.

Absolut *inga* telefonnummer skall publiceras. Bäst vore nog ett forum, så
att vem som helst kan hjälpa till med ett svar. Finns ingen anledning att
lasta ner en bestämd person.

Forum kräver administration vilket jag tror blir mer jobb än att maila info
för var användare.

Man skulle kunna ha två mailkontakter om den ena försvinner, eller tydlig
info om att det hela sköts på hobbybasis med service därefter.

Inga övriga mailadresser ska publiceras då dessa drar till sig tonvis med SPAM.

En fråga vi bör diskutera är om vi ska heta SweLUG, SELUG eller något annat?

SweLUG är det som använts tidigare medan SELUG är mer korrekt då vår
landsbeteckning faktiskt är SE.

Beror ju också på om vi ska blanda in övriga Norden (SCANDLUG, SEDANOFILUG,
VIKINGLUG, POLARBEARS el. dyl).

Jag tycker vi börjar med Sverige och eventuellt skalar upp det till de andra
länderna om det behövs senare. Det bästa vore om var land kunde sköta sin
del för att inte generera för mycket jobb.

Låt höra dina tankar och idéer!

Det låter kul, och vore ganska trevligt att ha - frågan är bara om folk
börjar förvänta sig alldeles för mycket organisation, om man samlar saker
under ett namn. Ett kul pyssel kan lätt gå över i en belastning om det blir
för ambitiöst :-(

Jo, det är därför jag vill ha lättadministrerade statiska sidor som
inkörsport för nya svenskar främst.

AndersI (som vill massor, men i verkligheten bara hinner en bråkdel...)

Hear-he hear-he!