Subject:
SweLUG hemsida, förslag?
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Tue, 17 Dec 2002 08:28:13 GMT

Hallåj!

Nu när jag har festen bakom mig är det dags att ta tag i SweLUG.

Min vision är att vi gör en hemsida med info om oss svenskar, bilder från
träffar, länkar till våra sidor och försöker ha minst två träffar per år-
förslagsvis senhöst och tidig vår då sommaren är en lågaktivitetsperiod och
midvintern alltför fylld redan.

Vad hemsida beträffar tänker jag mig ett "medlemsregister" innehållande en
profil på var "medlem", en bild på personen samt vilken stad den bor i.
Profilen bör innehålla saker som vilken genre man bygger inom, vilka grupper
man postar i, ålder osv..

En sverigekarta med en plutt för var person vore också smidigt, så att man
snabbt kan kolla om det finns någon AFOL i en viss stad om man är på resande
fot. Pluttarna länkas till personens profil eller en sammanställning över
personer i området om det är mer än en.

Allt debatterande sker lämpligen här, istället för att göra ett halvtaskigt
forum på websidan.

En nybörjarguide som på svenska talar om vilka vi är, hur Lugnet fungerar och
vad Brickshelf är t.ex. vore också bra. Samt en kontaktperson som man kan
kontakta om man har frågor innan man får fart på Lugnet.

Jag tror det är bäst att hålla sidan på endast ett språk av administrativa skäl
men kan inte bestämma mig om det är bättre med engelska eller svenska. Svenska
är givetvis bra men samtidigt är det bra om "utlänningar" kan se vilka vi är
och de flesta svenskar kan nog läsa engelska. Jag väger över till det senare.

Jag ser inga problem med att bli webmaster för ett sådant här projekt och har
inget emot att lägga sidan på mitt serverutrymme, t.ex. på
http://www.lotek.nu/swelug/ (innehåller idag bilder från festen i helgen). Ett
alternativ är Passagen och ett annat någons konto hos deras ISP fast då får man
storleksbegränsningar på utrymmet om man t.ex. vill ha mycket bilder eller
filmer.

Jag kan även vara kontaktperson för nybörjare men bara på e-mail då jag lider
av telefonstress.

En fråga vi bör diskutera är om vi ska heta SweLUG, SELUG eller något annat?

SweLUG är det som använts tidigare medan SELUG är mer korrekt då vår
landsbeteckning faktiskt är SE.

Låt höra dina tankar och idéer!

Hälsar,
/Tobbe