Re: Ang. att Ny Teknik vill skriva om oss
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Thu, 20 Sep 2001 15:17:31 GMT

Här är mitt brev till Ny Teknik (jag kommer inte riktigt ihåg allt vad som sas
under telefonkontakten i onsdags):

-8<-----------------------------------------------

Hejsan!

Anders Isaksson, Eskilstuna, 47 år, Systemprogrammerare på CE Johansson i
E-tuna - http://www.cej.se

Vi talades vid på telefon igår (onsdag), du och jag. Jag har samlat ihop lite
mera uppgifter - välj och vraka. Du meddelar oss väl på lugnet.loc.se när (om)
det blir någon artikel?

Lego har jag haft sedan jag var liten, inte speciellt mycket, och har
egentligen inte använt det efter 11 års ålder, förrän mina egna barn började
bli lagom stora - då vaknade intresset igen. Speciellt sedan de blev stora nog
för Lego Technic (som ju inte fanns när jag var liten).

BlockCAD - http://user.tninet.se/~hbh828t/proglego.htm - började när jag såg
en artikel om 'Gryphon Bricks' på sista sidan i Ny Teknik för ett antal år
sedan. Laddade hem demo, och tröttnade ganska fort på trögheten (gammal
långsam dator) och begränsningarna (enbart fasta vyer), men fascinerades av
idén. 'Det här kan jag fixa lika bra själv...'

Projektet har varit (är) mitt sätt att koppla av från jobbet, att få
programmera precis det jag har lust med, utan tidplaner och andra
otrevligheter. Dessutom har mina barn lekt med det från och till, men använder
förstås oftast sin datortid till dataspel av det vildare slaget.

Jag har själv inte byggt så många modeller med programmet, ägnar mig hellre åt
att tillföra en ny byggbit, polera på utseendet, lägga till nya finesser.

Dessutom är det väldigt kul (och tidskrävande) att göra 'ray-tracing' -
datorgenererade bilder - http://user.tninet.se/~hbh828t/pov.htm,
http://user.tninet.se/~hbh828t/povsink.htm,
http://user.tninet.se/~hbh828t/steam/

Under åren har jag fått e-post från något tusental personer som använder
BlockCAD (mer eller mindre), ett hundratal har skickat (minst) en Lego-bit
och/eller vykort.

Varenda värdsdel (OK, inte Antarktis) på jordklotet är representerad bland
användarna, även om majoriteten kommer från Nordamerika, Australien och Europa
(förmodligen en språkfråga...).

BC har getts ut på åtminstonde 10 olika CD-samlingar över världen, minst 5
datortidningar har nämnt programmet (och skickat ett ex av tidningen till
mig).

I min brevskörd hittade jag följande referenser till 'BlockCAD i skolarbetet':

Australien, använder BC i 'computer class', 11 år
Visats på skolkonferens i Australien (Adelaide)
'CAD-students' i USA (brev från läraren)
Introduktion till CAD (12-13 åringar), Sidney, Australien
Zentralstelle für Computer im Unterricht, Augsburg, Tyskland
Kansas State University - Salina (12-14 år)
PCS Education Systems, Inc - http://www.edventures.com,
http://www.weirdrichard.com
'Geometrisches Zeichen' (13-15 år), Österrike
'Technology' (12-15 år), Holland

men jag är säker på att det finns många 'tysta' användare också.

Jag har också fått ett roligt brev från en kille som använde BC för att skissa
inredningsdesign för pubar!

Spin-off mot verkligheten:

Jag har använt 'grafikmotorn' från BlockCAD i jobbet:

Jag sysslar i huvudsak med koordinatmätmaskiner, bland annat kundstöd, och när
något har gått snett i ett mätprogram brukar jag få forska i diverse loggfiler
och dumpar för att försöka ta reda på vad det var som hände (en kollision
mellan mäthuvud och mätobjekt kan bli ganska dyr, så det gäller att reda ut
orsaken).

Ett av mina hjälpprogram visar mätmaskinens körväg i 3D - som den har lagrats
i loggfiler - jag kan vrida runt bilden, zooma etc. Dessutom kan jag kan stega
genom positioneringarna, och (kanske) få en uppfattning av var problemet
ligger.

Hälsningar,
Anders Isaksson, Sweden
BlockCAD:  http://user.tninet.se/~hbh828t/proglego.htm