Re: Povray
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Sat, 14 Apr 2001 22:19:36 GMT

"Nextuz" <m@zze.nu> skrev i meddelandet news:GBs0Fw.Kr7@lugnet.com...
Hur många här pysslar med Ldraw och pov-ray??

Skulle vilja ha lite hjälp med povray hur man gör för att få glödande ljus
(glow).
Och även Lyktor (headlights).

Jag har gjort några bilder, bl.a. julgran med tända (blinkande) ljus:
http://user.tninet.se/~hbh828t/merry.htm

Metoden jag använde var att definiera en ljuskälla som såg ut som en legobit
("looks_like" i definitionen av ljuskällan). Sätt sedan en unik färg på alla
elementen som skall bytas ut mot ljuskällan, sök den färgen, och gör
ändringarna direkt i .pov-filen.

Jag var tvungen att ta bort de ursprungliga ljuskällorna (från L3P), och ändra
parametrarna för bakgrundsstrålning:

    #declare AMB = 0.2
    #declare DIF = 0.6

Sedan pillade jag lite grand med färgen för ljusen:

    #declare Color46_t = texture {
     pigment { rgbf <1,0.905882,0.211765,0.90> }
     finish { ambient 0.6 diffuse 0 phong 0.5 phong_size 40 reflection 0.9
refraction 1     ior 1.25 }
    }

Och till sist, själva ljuskällan:

    #declare light_point = light_source {
        <0, -8, 0>
        color rgb 0.5*<1,0.905882,0.211765>
        fade_distance 60.0
        fade_power 1.6
        looks_like {_3062_dot_dat texture { Color46_t } }
    }

Man får experimentera ganska mycket, eftersom den totala ljusstyrkan beror på
antalet ljuskällor, och "fade" måste anpassas efter modellen/bakgrunden.

Skall du göra strålkastare skall du antagligen använda en spotlight, men det
har jag aldrig provat själv (Bram Lambrecht har gjort någon bild med
strålkastare tror jag, och jag har för mig att Lutz Uhlmann har något exempel,
www.el-lutzo.de).

(Säg till om du vill ha hela .pov-filen för granen)

BlockCAD:  http://user.tninet.se/~hbh828t/proglego.htm
Gallery:   http://user.tninet.se/~hbh828t/gallery/index.htm