Re: Hallå!
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Thu, 9 Dec 1999 17:24:50 GMT

Hej och välkommen!
Vad roligt att du hade en egen legostad, jag planerar och samlar just nu
bitar inför min egen stad.
Jag är 14 år gammal, och jag känner igen "tonåringar ska inte leka med lego"
med tonvikt på "leka". Jag försvarar mig med att jag "bygger" med lego, men
visst leker jag också :-)
Roligt att du gillade min recension. Jag tror jag ska köpa flera 3040.
Jag ser fram emot en eventuell legohemsida av dig.
Du kan titta in på min:
http://i.am/tobias_m/
(den är på engelska)

--Tobias

Tommy Larsson skrev i meddelandet
<0cd401bf425a$df3d7560$4429c6c3@a010391516>...
Hej!

Jag kan meddela att den lilla skara som följer den här
mailinglistan nu utökats med en person i form av mig.
Jag får väl börja med att presentera mig lite, antar
jag. Jag heter Tommy, är född 79 och bor i Linköping.
Efter ett par års uppehåll i utövandet av min legohobby
så blev abstinensen för svår för några veckor sedan och
jag kände mig tvungen att inte bara att ta fram mitt
gamla lego utan också börja köpa nytt.

Typ av lego:
Stad

Antal legogubbar:
(vad är en minifig? ;-)   Ca 180 Bland mina gamla papper
hittar jag valresultatet från 1991 där det framgår att min
legostad då hade 141 röstberättigade. Till dessa kommer
bl a det 15-tal barn som inte hade rösträtt samt de 13
legogubbar som jag införskaffat de senaste veckorna.

Antal legomodeller:
Vet ej Med utgång från antalet gubbar så verkar ca
70 - 100st troligt.

Websida:
Finns på http://w1.132.telia.com/~u13206915/INDEX.htm
men tyvärr finns där inget lego (än?). (Hör gäspningarna)

Första legoask:
Gul traktor (byggbeskrivningen är borta sedan länge så jag vet
ej numret.

Första ask jag skaffat som "vuxet barn":
3040 "Husask" (bra recension förresten, Tobias)

Legostäder:
Redan i 6-årsåldern var mitt legoinnehav tillräckligt stort
för att det skulle kunna kallas för en legostad. Detta kom
att så småningom bli staden "Mönsterås" (7-åringar är inte
så orginella) huvudstad i lilleput-republiken med samma
namn. När jag höll val 88 hade jag 96 legogubbar och min
stad hade redan nått sitt ytmässiga maximum i form av
två skrivbord, mer fick inte plats i rummet. Staden kom
nu att börja växa på höjden.

När jag började högstadiet kom staden att avvecklas, främst
pga det tryck jag hade på mig att tonåringar inte "ska
syssla med lego."

När jag började gymnasiet så blev jag tillsammans med
min flickvän Cecilia. En helg vintern 96 så plockade vi
fram hennes två år yngre brors lego och byggde "Lillstad",
en stad som snart utvecklade sitt eget liv. Efter ett par
år kom dock min flickväns bror att bli mer intresserad av
datorspel och Lillstad blev mer och mer inaktivt. Även
Cecilia kom att tappa intresset något, kanske pga av att
stadens invånare sysslade i hennes tycke alltför mycket
med politik, ekonomi och fotboll.

För sju veckor sedan började det kännas outhärdligt att
varken få bygga eller leka med lego och legohus började
dyka upp i min garderob. När jag av "misstag" "råkade"
köpa ett legotåg så blev det trångt i garderoben och
nu ockuperar jag det rum i lägenheten som blev tomt då
min syster flyttade hemifrån för ett par månader sedan.

Presentationen blev visst lite längre än planerat...

/Tommy Larsson

signoff
Tommy Larsson
Linkoping, Sweden